De Sustainable Urban Mobility Planning (SUMP) beloont jaarlijks een lokale of regionale overheid voor een bijzonder aspect van mobiliteitsplanning. Het Gewestelijk Goederenvervoerplan biedt een kader om het goederenvervoer op het gewestelijke grondgebied te organiseren. "Aan de hand van 36 acties worden voorstellen gedaan om het goederenvervoer naar en in de hoofdstad te verminderen en te optimaliseren, de modal shift aan te moedigen en het leven van leveranciers te vereenvoudigen", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Dankzij dit plan konden vernieuwende projecten opgezet worden, zoals het bevoorradingsplan voor bedrijven dat momenteel loopt in zeven proeforganisaties." Partnerschappen waren essentieel voor de ontwikkeling van oplossingen op maat, zoals de organisatie van leveringen in de handelswijk Louiza. "Dat kon slechts tot stand komen dankzij een nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de drie betrokken gemeenten, de handelaarsvereniging, de MIVB, de politie en het parket van de procuceur des Konings", aldus Paemen. "In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is het goederenvervoer goed voor 10 procent van het verkeer en 30 pct van de overlast en dit zowel met betrekking tot de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast als de files en de veiligheid. Vandaag rijden dagelijks 16.000 vrachtwagens en 26.000 bestelwagens naar en in het gewest", benadrukt Pascal Smet, Brussels minister van Openbare Werken en Mobiliteit. (Belga)

De Sustainable Urban Mobility Planning (SUMP) beloont jaarlijks een lokale of regionale overheid voor een bijzonder aspect van mobiliteitsplanning. Het Gewestelijk Goederenvervoerplan biedt een kader om het goederenvervoer op het gewestelijke grondgebied te organiseren. "Aan de hand van 36 acties worden voorstellen gedaan om het goederenvervoer naar en in de hoofdstad te verminderen en te optimaliseren, de modal shift aan te moedigen en het leven van leveranciers te vereenvoudigen", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Dankzij dit plan konden vernieuwende projecten opgezet worden, zoals het bevoorradingsplan voor bedrijven dat momenteel loopt in zeven proeforganisaties." Partnerschappen waren essentieel voor de ontwikkeling van oplossingen op maat, zoals de organisatie van leveringen in de handelswijk Louiza. "Dat kon slechts tot stand komen dankzij een nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de drie betrokken gemeenten, de handelaarsvereniging, de MIVB, de politie en het parket van de procuceur des Konings", aldus Paemen. "In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is het goederenvervoer goed voor 10 procent van het verkeer en 30 pct van de overlast en dit zowel met betrekking tot de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast als de files en de veiligheid. Vandaag rijden dagelijks 16.000 vrachtwagens en 26.000 bestelwagens naar en in het gewest", benadrukt Pascal Smet, Brussels minister van Openbare Werken en Mobiliteit. (Belga)