Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (UAntwerpen) hebben in paper voor de KU Leuven gepleit voor een systeem van "superslim rekeningrijden". Daarbij zou de prijs niet enkel tussen de spits- en daluren variëren, maar ook binnen de spits. Mobiliteitsorganisatie Touring laat in een reactie weten ook een voorstander te zijn van het systeem, maar stelt wel enkel voorwaarden. "Het is voor ons belangrijk dat het totale kostenplaatje voor de automobilist niet verder oploopt. Je zal dan dus ook de belasting op inverkeerstelling, de verkeersbelastingen en de taksen op brandstof moeten herbekijken", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Daarnaast willen we ook dat het opgehaalde bedrag volledig in mobiliteitsoplossingen wordt geïnvesteerd, zoals een optimalisering van de weginfrastructuur en een beter openbaar vervoer. Want ook dat kan bijdragen tot een afname van de files." Voorts wil Touring ook dat er sociale correcties worden ingesteld. "Een arbeider die geen openbaar vervoer te beschikking heeft, mag niet gestraft worden door deze kilometerheffing", aldus Smagghe. Op welke manier die correctie kan worden ingevoerd, moet nog verder bekeken worden. Momenteel lijkt een snelle invoering van het systeem erg twijfelachtig. In de startnota voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen wordt er niet over een kilometerheffing gesproken. "Maar niets sluit uit dat dit vroeg of laat weer op tafel komt, als de geesten rijpen en als er door de politici werk wordt gemaakt van een draagvlak bij de bevolking." (Belga)