In de Sloveense hoofdstad waren de Europese transportministers gisteren en vandaag samen voor informeel overleg. In aanwezigheid van zijn 26 collega's en Europees Commissaris voor Vervoer Adina Valean brak Gilkinet tijdens een korte interventie een lans voor meer EU-steun voor het internationale spoorvervoer. "We moeten naar minder oneerlijke concurrentie tussen treinen en vervoersmodi die fossiele brandstoffen gebruiken zoals auto's, vrachtwagens of vliegtuigen", legt Gilkinet uit. Hij wil daarom dat de staatssteunregels voor zowel het vrachtvervoer als voor het internationale reizigersvervoer versoepeld worden. Om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55% te verminderen en een 'modal shift' naar het spoor te realiseren, heeft Gilkinet ook benadrukt hoe belangrijk het is om de ontwikkeling van nachttreinen in Europa te ondersteunen. Zo moesten plannen om een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Malmö (Zweden) onlangs nog opgeborgen worden omdat er zich geen geïnteresseerden aandienden om de verbinding uit te baten. Volgens actiegroep Back on Track Belgium was de route niet aantrekkelijk genoeg omdat er in Duitsland en België geen staatssteun is voor de nachttrein. "Ik heb de Commissie gevraagd de regels die van toepassing zijn voor nachttreinen te herzien", zegt Gilkinet. "De nachttrein is nuttig in onze strijd tegen korte commerciële vluchten en om een Europa ten voordele van de burgers te bouwen. Dat weten we. Als we willen slagen, moeten we mensen doen dromen. Treinen, internationale treinen, nachttreinen: dat doet mensen dromen. Het is net als Europa: dat moet ook mensen laten dromen. En komen met ambities en acties." (Belga)

In de Sloveense hoofdstad waren de Europese transportministers gisteren en vandaag samen voor informeel overleg. In aanwezigheid van zijn 26 collega's en Europees Commissaris voor Vervoer Adina Valean brak Gilkinet tijdens een korte interventie een lans voor meer EU-steun voor het internationale spoorvervoer. "We moeten naar minder oneerlijke concurrentie tussen treinen en vervoersmodi die fossiele brandstoffen gebruiken zoals auto's, vrachtwagens of vliegtuigen", legt Gilkinet uit. Hij wil daarom dat de staatssteunregels voor zowel het vrachtvervoer als voor het internationale reizigersvervoer versoepeld worden. Om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55% te verminderen en een 'modal shift' naar het spoor te realiseren, heeft Gilkinet ook benadrukt hoe belangrijk het is om de ontwikkeling van nachttreinen in Europa te ondersteunen. Zo moesten plannen om een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Malmö (Zweden) onlangs nog opgeborgen worden omdat er zich geen geïnteresseerden aandienden om de verbinding uit te baten. Volgens actiegroep Back on Track Belgium was de route niet aantrekkelijk genoeg omdat er in Duitsland en België geen staatssteun is voor de nachttrein. "Ik heb de Commissie gevraagd de regels die van toepassing zijn voor nachttreinen te herzien", zegt Gilkinet. "De nachttrein is nuttig in onze strijd tegen korte commerciële vluchten en om een Europa ten voordele van de burgers te bouwen. Dat weten we. Als we willen slagen, moeten we mensen doen dromen. Treinen, internationale treinen, nachttreinen: dat doet mensen dromen. Het is net als Europa: dat moet ook mensen laten dromen. En komen met ambities en acties." (Belga)