Het hele stuk van de Leien tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat wordt onderbroken, al kunnen voetgangers en fietsers de Leien wel nog kruisen. Voor lokaal wegverkeer zoals leveranciers worden omleidingen voorzien, maar al het enigszins doorgaand verkeer wordt gevraagd om de Singel of Antwerpse ring te gebruiken en vervolgens de juiste "toegangspoort" zoals de Plantin en Moretuslei of de Noorderlaan te kiezen om de binnenstad in te rijden. Het stadsbestuur en zijn mobiliteitspartners hopen echter dat heel wat weggebruikers voor alternatieven zoals het openbaar vervoer of de fiets zullen kiezen, vaker thuis zullen werken of buiten de spitsuren de auto zullen nemen, want de binnenstad kan de normale hoeveelheid aan wegverkeer dat de Leien neemt, allerminst slikken. Een van de voornaamste minderhindermaatregelen is de website www.slimnaarantwerpen.be, met naast een overzicht van de werken ook een slimme routeplanner - al bleek de voorbije weken dat ook die nog niet met élke werf in de stad rekening houdt. De stad ging ook in gesprek met werkgevers om te pleiten voor spitsmijden, steunt privé-initiatieven die bijvoorbeeld mobiliteitsapps ontwikkelen en er zijn kortingen of gratis tickets voor alternatieve vervoersmiddelen. Eén vervoersmiddel kan trouwens wél van de onderbroken noord-zuidas blijven gebruikmaken: trams kunnen al door een net afgewerkte tunnel onder het Operaplein rijden. (Belga)

Het hele stuk van de Leien tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat wordt onderbroken, al kunnen voetgangers en fietsers de Leien wel nog kruisen. Voor lokaal wegverkeer zoals leveranciers worden omleidingen voorzien, maar al het enigszins doorgaand verkeer wordt gevraagd om de Singel of Antwerpse ring te gebruiken en vervolgens de juiste "toegangspoort" zoals de Plantin en Moretuslei of de Noorderlaan te kiezen om de binnenstad in te rijden. Het stadsbestuur en zijn mobiliteitspartners hopen echter dat heel wat weggebruikers voor alternatieven zoals het openbaar vervoer of de fiets zullen kiezen, vaker thuis zullen werken of buiten de spitsuren de auto zullen nemen, want de binnenstad kan de normale hoeveelheid aan wegverkeer dat de Leien neemt, allerminst slikken. Een van de voornaamste minderhindermaatregelen is de website www.slimnaarantwerpen.be, met naast een overzicht van de werken ook een slimme routeplanner - al bleek de voorbije weken dat ook die nog niet met élke werf in de stad rekening houdt. De stad ging ook in gesprek met werkgevers om te pleiten voor spitsmijden, steunt privé-initiatieven die bijvoorbeeld mobiliteitsapps ontwikkelen en er zijn kortingen of gratis tickets voor alternatieve vervoersmiddelen. Eén vervoersmiddel kan trouwens wél van de onderbroken noord-zuidas blijven gebruikmaken: trams kunnen al door een net afgewerkte tunnel onder het Operaplein rijden. (Belga)