Het uitzicht van de nationale luchthaven veranderde grondig in de aanloop naar Expo 58. De toenmalige infrastructuur in Melsbroek voldeed niet om het verwachte aantal bezoekers gepast te kunnen ontvangen, en de architecten Maxime Brunfaut, Geo Bontinck en Joseph Moutschen kregen de opdracht om een volledig nieuwe luchthavenstructuur te ontwerpen. Dat werden de Skyhall en bijbehorende terminalgebouwen. In de transithal met zwevend dak en panoramisch uitzicht op het tarmac hebben talloze families tussen 1958 en 1994 familie en vrienden uitgewuifd of verwelkomd. Maar in 1994 ging de nieuwe terminal open en de verouderde Skyhall raakte stilaan in onbruik. Begin 2017 startte een grondige renovatie. Die is nu afgerond. De vernieuwde Skyhall werd vandaag onthuld naar aanleiding van de nieuwjaarsreceptie van Brussels Airport. "De renovatie was een technisch huzarenstukje", aldus Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport. Zo moest het dak verstevigd en geïsoleerd worden, kreeg de glazen façade van 1.800 vierkante meter hoogrendementsglas, kwam er ledverlichting en waren ingrepen nodig voor brandveiligheid en evacuatie. "Maar tegelijkertijd wilden we zoveel mogelijk de oorspronkelijke materialen behouden van dit erfgoedgebouw", zoals de vloer en het plafond, voegde Feist nog toe, "want voor veel mensen is dit toch nostalgie." Ook Feist zelf kwam in de jaren zeventig en tachtig geregeld zijn vader uitzwaaien in de transithal. Omdat de luchthavenuitbater het gebouw niet nodig heeft voor de luchtvaartoperaties, krijgt het een andere functie. En dus zullen in de hal van 6.100 vierkante meter binnenkort allerlei evenementen kunnen plaatsvinden. Er is plaats voor maximaal 2.500 mensen. (Belga)

Het uitzicht van de nationale luchthaven veranderde grondig in de aanloop naar Expo 58. De toenmalige infrastructuur in Melsbroek voldeed niet om het verwachte aantal bezoekers gepast te kunnen ontvangen, en de architecten Maxime Brunfaut, Geo Bontinck en Joseph Moutschen kregen de opdracht om een volledig nieuwe luchthavenstructuur te ontwerpen. Dat werden de Skyhall en bijbehorende terminalgebouwen. In de transithal met zwevend dak en panoramisch uitzicht op het tarmac hebben talloze families tussen 1958 en 1994 familie en vrienden uitgewuifd of verwelkomd. Maar in 1994 ging de nieuwe terminal open en de verouderde Skyhall raakte stilaan in onbruik. Begin 2017 startte een grondige renovatie. Die is nu afgerond. De vernieuwde Skyhall werd vandaag onthuld naar aanleiding van de nieuwjaarsreceptie van Brussels Airport. "De renovatie was een technisch huzarenstukje", aldus Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport. Zo moest het dak verstevigd en geïsoleerd worden, kreeg de glazen façade van 1.800 vierkante meter hoogrendementsglas, kwam er ledverlichting en waren ingrepen nodig voor brandveiligheid en evacuatie. "Maar tegelijkertijd wilden we zoveel mogelijk de oorspronkelijke materialen behouden van dit erfgoedgebouw", zoals de vloer en het plafond, voegde Feist nog toe, "want voor veel mensen is dit toch nostalgie." Ook Feist zelf kwam in de jaren zeventig en tachtig geregeld zijn vader uitzwaaien in de transithal. Omdat de luchthavenuitbater het gebouw niet nodig heeft voor de luchtvaartoperaties, krijgt het een andere functie. En dus zullen in de hal van 6.100 vierkante meter binnenkort allerlei evenementen kunnen plaatsvinden. Er is plaats voor maximaal 2.500 mensen. (Belga)