In Gent is een 35-jarige fietser om het leven gekomen na een val op natte tramsporen. Het ongeval gebeurde een tiental dagen geleden, maar de details raakten nu pas bekend. De tramsporen in Gent hebben een kwalijke reputatie. Slachtoffers blijven vaak met hun fietswiel steken in het tramspoor of glijden uit bij het kruisen van de sporen. Volgens cijfers van het UZ Gent heeft een kwart van de fietsongevallen te maken met de tramsporen. Jaarlijks belanden zowat 500 mensen na hun val op een van de Gentse spoedongevallendiensten. "Een verschrikkelijk hoog cijfer", erkent schepen Watteeuw. Volgens hem bemoeilijken de tramsporen de Gentse ambitie om een fietsstad te worden, maar is de tram in de stad ook nodig. De Groen-schepen zegt dat er drie manieren zijn om de fietsveiligheid op en rond de tramsporen te verbeteren. Zo moet het wegdek op en rond de tramsporen "in orde" zijn. Dat is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van De Lijn, maar de stad wil de vervoersmaatschappij daarbij helpen waar het kan. Verder is er volgens Watteeuw nood aan een betere signalisatie en kan de stad zelf ook zorgen voor meer en betere lessen om fietsers te leren omgaan met de sporen. Watteeuw vindt wel dat de infrastructurele ingrepen "te traag" verlopen. "De aanleg van goede infrastructuur gaat algemeen te traag. Dat moet absoluut sneller", klinkt het. (Belga)

In Gent is een 35-jarige fietser om het leven gekomen na een val op natte tramsporen. Het ongeval gebeurde een tiental dagen geleden, maar de details raakten nu pas bekend. De tramsporen in Gent hebben een kwalijke reputatie. Slachtoffers blijven vaak met hun fietswiel steken in het tramspoor of glijden uit bij het kruisen van de sporen. Volgens cijfers van het UZ Gent heeft een kwart van de fietsongevallen te maken met de tramsporen. Jaarlijks belanden zowat 500 mensen na hun val op een van de Gentse spoedongevallendiensten. "Een verschrikkelijk hoog cijfer", erkent schepen Watteeuw. Volgens hem bemoeilijken de tramsporen de Gentse ambitie om een fietsstad te worden, maar is de tram in de stad ook nodig. De Groen-schepen zegt dat er drie manieren zijn om de fietsveiligheid op en rond de tramsporen te verbeteren. Zo moet het wegdek op en rond de tramsporen "in orde" zijn. Dat is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van De Lijn, maar de stad wil de vervoersmaatschappij daarbij helpen waar het kan. Verder is er volgens Watteeuw nood aan een betere signalisatie en kan de stad zelf ook zorgen voor meer en betere lessen om fietsers te leren omgaan met de sporen. Watteeuw vindt wel dat de infrastructurele ingrepen "te traag" verlopen. "De aanleg van goede infrastructuur gaat algemeen te traag. Dat moet absoluut sneller", klinkt het. (Belga)