De eerste ochtendspits na de invoering van een nieuw circulatieplan in Gent verloopt vlot, er zijn geen ongevallen en geen noemenswaardige files. Dat is te horen op de tijdelijke commandpost die de invoering van het nieuwe circulatieplan in de gaten houdt.

Enkel aan de Dampoort en de Nieuwe Wandeling was er een vertraging. Aan de Dampoort was er korstondig een probleem met een vrachtwagen. Aan de Nieuwe Wandeling was het één minuut aanschuiven voor de nieuwe lichten, maar daar wordt al nagekeken of de frequentie kan worden aangepast.

De ochtendspits verloopt dus vlot, maar de echte test wordt 18 april, de dinsdag na de paasvakantie, zeggen Gents burgemeester Daniël Termont (sp.a) en Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). "Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we op de vroege ochtend staan van een historische dag voor de stad", zei burgemeester Termont bij een bezoek aan de tijdelijke commandopost. "Niet alleen de rijrichting van mensen die zich verplaatsen zal wijzigen, maar dit gaat voornamelijk over een omschakeling van de stad. Ik denk dat we over een paar maanden in een nieuwe stad gaan wonen."

Voor de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) is het de dag van de waarheid. "De voorbije 2,5 jaar waren een ongelooflijk intense periode", zegt Watteeuw. "Aan het uittekenen van het circulatieplan hebben honderden mensen meegewerkt. Maar het zou niet mogelijk geweest zijn zonder de steun van de collega's in het stadsbestuur en die van de burgemeester, die op momenten dat het moeilijker werd en protest luider klonk, er altijd was om steun te verlenen die nodig was. Dit zal de stad veiliger en aangenamer maken en dit is wat we ook willen. Het plan kan maar slagen dankzij de steun van veel Gentenaars, want uiteindelijk zijn het de Gentenaars die in hun dagelijkse leven zullen voelen wat het circulatieplan betekent, en zich moeten aanpassen."

Watteeuw herhaalde, en benadrukte, dat de stad niet zal aarzelen om aanpassingen door te voeren waar nodig.

Oppositie: 'Nog te vroeg voor een evaluatie'

De Gentse oppositiepartijen N-VA, CD&V en Vlaams Belang zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ze kijken uit naar 18 april, de dinsdag na de paasvakantie.

"We zitten in de paasvakantie, er is weinig volk op de been", zegt N-VA-fractieleider Elke Sleurs. "Veel mensen zijn op vakantie, zijn niet of minder aan het werk en ook de schoolgaande jeugd is er niet." Sleurs herhaalt verder haar bezwaren over de manier waarop het plan is ingevoerde, ze vreest onder meer ook gevolgen voor mensen die minder mobiel zijn.

Ook CD&V-fractieleider Veli Yüksel reageert afwachtend. "Het is veel te vroeg om nu al een reactie te geven of een evaluatie te maken om te zien waar de problemen en gebreken zich voordoen. Het is paasvakantie en we moeten echt afwachten tot scholen beginnen en mensen terug aan het werk gaan. Het is vooral uitkijken naar de absorptiecapaciteit op de kleine ring en ook hoe het zal gaan met de toegang tot de lobben."

Hetzelfde geluid bij Vlaams Belang tot slot. "The proof of the pudding is in the eating", zegt fractieleider Johan Deckmyn. "Nu pas gaan de irritaties komen, ik vrees ook voor veel misverstanden."

Circulatieplan praktisch:

In Gent is sinds de nacht van zondag op maandag een nieuw circulatieplan van kracht. De stad is in zes sectoren rond een centraal voetgangersgebied onderverdeeld en doorgaand verkeer moet via de stadsring (R40).

Er is veel veranderd: in 77 straten is de rijrichting veranderd verschillende 'knippen' verhinderen bestuurders van de ene naar de andere sector te rijden. Omdat niet alle navigatiesystemen up to date zijn, lanceerde de stad eerder al een routeplanner . Belangrijk voor bezoekers: alle parkings blijven bereikbaar, vanop de ring staan wegwijzers, en er zijn ook 1.600 plaatsen op Park- en Rides aan de rand van de stad, met aansluiting op openbaar vervoer. Het autovrije gebied in de binnenstad verdubbelde bijna in oppervlakte en wordt het grootste van het land.

Vier straten, de winkelstraten Langemunt, Donkersteeg, Mageleinstraat, Kalandestraat tot en met Koestraat, en tijdens de zomermaanden de Graslei, hebben het statuut "voetgangersstraten". Tussen 11 en 18 uur zijn die ook verboden terrein voor fietsers. Camera's met nummerplaatherkenning zorgen voor de handhaving. Inwoners en bedrijven die aan voorwaarden voldoen, kunnen zelf vergunningen regelen om via 'toegangspoorten' toch nog in het gebied te kunnen.

Het plan wordt allicht het meest ingrijpende project van de driepartijencoalitie deze legislatuur. Een eerste versie werd 2,5 jaar geleden voorgesteld, de grote principes bleven dan wel overeind, maar er werd al bijgeschaafd en er worden nog aanpassingen verwacht.

Tot begin mei zal de politie maar verbaliseren vanaf een tweede overtreding. Tot slot zullen er de komende maanden nog een aantal nieuwigheden bijkomen, zoals meer camera's die nummerplaten herkennen, een smartphone-app om parkeergeld te betalen, en de wandelbusjes, die tegen de zomer minder mobiele mensen in het voetgangersgebied vervoeren. Het circulatieplan in 1 minuut uitgelegd:

Alle informatie op te vinden op www.stad.gent/mobiliteitsplan.

De eerste ochtendspits na de invoering van een nieuw circulatieplan in Gent verloopt vlot, er zijn geen ongevallen en geen noemenswaardige files. Dat is te horen op de tijdelijke commandpost die de invoering van het nieuwe circulatieplan in de gaten houdt. Enkel aan de Dampoort en de Nieuwe Wandeling was er een vertraging. Aan de Dampoort was er korstondig een probleem met een vrachtwagen. Aan de Nieuwe Wandeling was het één minuut aanschuiven voor de nieuwe lichten, maar daar wordt al nagekeken of de frequentie kan worden aangepast. De ochtendspits verloopt dus vlot, maar de echte test wordt 18 april, de dinsdag na de paasvakantie, zeggen Gents burgemeester Daniël Termont (sp.a) en Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). "Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we op de vroege ochtend staan van een historische dag voor de stad", zei burgemeester Termont bij een bezoek aan de tijdelijke commandopost. "Niet alleen de rijrichting van mensen die zich verplaatsen zal wijzigen, maar dit gaat voornamelijk over een omschakeling van de stad. Ik denk dat we over een paar maanden in een nieuwe stad gaan wonen." Voor de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) is het de dag van de waarheid. "De voorbije 2,5 jaar waren een ongelooflijk intense periode", zegt Watteeuw. "Aan het uittekenen van het circulatieplan hebben honderden mensen meegewerkt. Maar het zou niet mogelijk geweest zijn zonder de steun van de collega's in het stadsbestuur en die van de burgemeester, die op momenten dat het moeilijker werd en protest luider klonk, er altijd was om steun te verlenen die nodig was. Dit zal de stad veiliger en aangenamer maken en dit is wat we ook willen. Het plan kan maar slagen dankzij de steun van veel Gentenaars, want uiteindelijk zijn het de Gentenaars die in hun dagelijkse leven zullen voelen wat het circulatieplan betekent, en zich moeten aanpassen." Watteeuw herhaalde, en benadrukte, dat de stad niet zal aarzelen om aanpassingen door te voeren waar nodig. De Gentse oppositiepartijen N-VA, CD&V en Vlaams Belang zeggen dat het nog te vroeg is voor een evaluatie. Ze kijken uit naar 18 april, de dinsdag na de paasvakantie. "We zitten in de paasvakantie, er is weinig volk op de been", zegt N-VA-fractieleider Elke Sleurs. "Veel mensen zijn op vakantie, zijn niet of minder aan het werk en ook de schoolgaande jeugd is er niet." Sleurs herhaalt verder haar bezwaren over de manier waarop het plan is ingevoerde, ze vreest onder meer ook gevolgen voor mensen die minder mobiel zijn. Ook CD&V-fractieleider Veli Yüksel reageert afwachtend. "Het is veel te vroeg om nu al een reactie te geven of een evaluatie te maken om te zien waar de problemen en gebreken zich voordoen. Het is paasvakantie en we moeten echt afwachten tot scholen beginnen en mensen terug aan het werk gaan. Het is vooral uitkijken naar de absorptiecapaciteit op de kleine ring en ook hoe het zal gaan met de toegang tot de lobben." Hetzelfde geluid bij Vlaams Belang tot slot. "The proof of the pudding is in the eating", zegt fractieleider Johan Deckmyn. "Nu pas gaan de irritaties komen, ik vrees ook voor veel misverstanden." In Gent is sinds de nacht van zondag op maandag een nieuw circulatieplan van kracht. De stad is in zes sectoren rond een centraal voetgangersgebied onderverdeeld en doorgaand verkeer moet via de stadsring (R40). Er is veel veranderd: in 77 straten is de rijrichting veranderd verschillende 'knippen' verhinderen bestuurders van de ene naar de andere sector te rijden. Omdat niet alle navigatiesystemen up to date zijn, lanceerde de stad eerder al een routeplanner . Belangrijk voor bezoekers: alle parkings blijven bereikbaar, vanop de ring staan wegwijzers, en er zijn ook 1.600 plaatsen op Park- en Rides aan de rand van de stad, met aansluiting op openbaar vervoer. Het autovrije gebied in de binnenstad verdubbelde bijna in oppervlakte en wordt het grootste van het land. Vier straten, de winkelstraten Langemunt, Donkersteeg, Mageleinstraat, Kalandestraat tot en met Koestraat, en tijdens de zomermaanden de Graslei, hebben het statuut "voetgangersstraten". Tussen 11 en 18 uur zijn die ook verboden terrein voor fietsers. Camera's met nummerplaatherkenning zorgen voor de handhaving. Inwoners en bedrijven die aan voorwaarden voldoen, kunnen zelf vergunningen regelen om via 'toegangspoorten' toch nog in het gebied te kunnen. Het plan wordt allicht het meest ingrijpende project van de driepartijencoalitie deze legislatuur. Een eerste versie werd 2,5 jaar geleden voorgesteld, de grote principes bleven dan wel overeind, maar er werd al bijgeschaafd en er worden nog aanpassingen verwacht. Tot begin mei zal de politie maar verbaliseren vanaf een tweede overtreding. Tot slot zullen er de komende maanden nog een aantal nieuwigheden bijkomen, zoals meer camera's die nummerplaten herkennen, een smartphone-app om parkeergeld te betalen, en de wandelbusjes, die tegen de zomer minder mobiele mensen in het voetgangersgebied vervoeren. Het circulatieplan in 1 minuut uitgelegd:Alle informatie op te vinden op www.stad.gent/mobiliteitsplan.