Die laatste keuze laat het stadsbestuur niet los, maar schepen Sami Souguir (Open vld) gelooft na enig studiewerk in een verhuis van het geplande paviljoen. Zo blijft de blik die bezoekers en stadsbewoners op het monument kunnen werpen gevrijwaard en blijft een groene zone noordoostelijk van de burcht open. De discussie over het vernieuwde Gravensteen kwam begin dit jaar in een stroomversnelling toen actiegroepen, omwonenden en een reeks bekende Gentenaars zich verzetten tegen het voorstel van ontwerpteam murmuur, Dhooge & Meganck en Sabine Okkerse. Vooral de komst van een liftschacht tegen de donjon (woontoren) en een paviljoen zouden de authenticiteit en het uitzicht van de historische burcht in gevaar brengen. Zelfs Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) moeide zich met de kwestie en startte een dialoog tussen het stadsbestuur en de actiegroepen. Hij bekritiseerde het gebrek aan inspraak tijdens het traject, dat al in 2016 werd opgestart. Maar de plannen moeten vooral tegemoet komen aan de eisen van het departement Toerisme, dat miljoenen investeert om de Gentse trekpleisters te laten beantwoorden aan internationale standaarden. Om het Gravensteen toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers moet de helling doorheen de poort afgevlakt worden over een onhaalbare lengte. Daarom wil de stad een paviljoen bouwen dat de bewuste doelgroep door een opening in de muur kan loodsen. Maar de oorspronkelijke locatie kreeg protest, ook toen de oppervlakte van 240 naar 123,7 vierkante meter werd teruggebracht. Daarom wordt nu gekeken naar een smalle strook rechts van de ingang, in de oostelijke flank van de historische burcht. Het verplaatsen van de liftschacht is volgens de stad Gent een onmogelijke klus. Andere locaties hebben telkens nadelen. Zo zou de plaatsing van een lift aan de westelijke zijde van de centrale burcht onherroepelijk visuele pollutie met zich meebrengen voor toeristen in de Rekelingestraat. Die genieten van het meest gekende panorama op het Gravensteen, dat met zicht op het water. Een liftschacht naar de binnenzijde van de burcht verplaatsen is dan weer moeilijk om tal van andere redenen. Er zouden te veel historische onderdelen verbouwd moeten worden en de historische binnenzalen zouden door liftkokers doorkruist zijn. Ook het voorstel om voor een glazen liftkoker te kiezen, krijgt geen bijval. De stadsbouwmeester argumenteert maandag dat glas een stuk meer visuele impact heeft dan algemeen aangenomen, onder meer door reflecties. Daarom wordt in het nieuwe ontwerp van de stad uitgegaan van een liftkoker in steen of beton die aansluit op het uiterlijk van de burcht. Die zal op een afstand van enkele decimeters van het kasteel staan, om de oorspronkelijke muren te vrijwaren. Al moeten er op twee plaatsen wel ingangen voorzien worden, waarbij kleine onderdelen van de historische burcht worden weggehaald. Er volgt nog een studie om het nieuw ontwerp te finaliseren en de nodige vergunningen aan te vragen. Dat neemt al snel enkele jaren in beslag. Wel klinkt het maandag dat het nieuwe voorstel niet noodzakelijk duurder hoeft te zijn dan de oorspronkelijke plannen van het stadsbestuur. (Belga)

Die laatste keuze laat het stadsbestuur niet los, maar schepen Sami Souguir (Open vld) gelooft na enig studiewerk in een verhuis van het geplande paviljoen. Zo blijft de blik die bezoekers en stadsbewoners op het monument kunnen werpen gevrijwaard en blijft een groene zone noordoostelijk van de burcht open. De discussie over het vernieuwde Gravensteen kwam begin dit jaar in een stroomversnelling toen actiegroepen, omwonenden en een reeks bekende Gentenaars zich verzetten tegen het voorstel van ontwerpteam murmuur, Dhooge & Meganck en Sabine Okkerse. Vooral de komst van een liftschacht tegen de donjon (woontoren) en een paviljoen zouden de authenticiteit en het uitzicht van de historische burcht in gevaar brengen. Zelfs Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) moeide zich met de kwestie en startte een dialoog tussen het stadsbestuur en de actiegroepen. Hij bekritiseerde het gebrek aan inspraak tijdens het traject, dat al in 2016 werd opgestart. Maar de plannen moeten vooral tegemoet komen aan de eisen van het departement Toerisme, dat miljoenen investeert om de Gentse trekpleisters te laten beantwoorden aan internationale standaarden. Om het Gravensteen toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers moet de helling doorheen de poort afgevlakt worden over een onhaalbare lengte. Daarom wil de stad een paviljoen bouwen dat de bewuste doelgroep door een opening in de muur kan loodsen. Maar de oorspronkelijke locatie kreeg protest, ook toen de oppervlakte van 240 naar 123,7 vierkante meter werd teruggebracht. Daarom wordt nu gekeken naar een smalle strook rechts van de ingang, in de oostelijke flank van de historische burcht. Het verplaatsen van de liftschacht is volgens de stad Gent een onmogelijke klus. Andere locaties hebben telkens nadelen. Zo zou de plaatsing van een lift aan de westelijke zijde van de centrale burcht onherroepelijk visuele pollutie met zich meebrengen voor toeristen in de Rekelingestraat. Die genieten van het meest gekende panorama op het Gravensteen, dat met zicht op het water. Een liftschacht naar de binnenzijde van de burcht verplaatsen is dan weer moeilijk om tal van andere redenen. Er zouden te veel historische onderdelen verbouwd moeten worden en de historische binnenzalen zouden door liftkokers doorkruist zijn. Ook het voorstel om voor een glazen liftkoker te kiezen, krijgt geen bijval. De stadsbouwmeester argumenteert maandag dat glas een stuk meer visuele impact heeft dan algemeen aangenomen, onder meer door reflecties. Daarom wordt in het nieuwe ontwerp van de stad uitgegaan van een liftkoker in steen of beton die aansluit op het uiterlijk van de burcht. Die zal op een afstand van enkele decimeters van het kasteel staan, om de oorspronkelijke muren te vrijwaren. Al moeten er op twee plaatsen wel ingangen voorzien worden, waarbij kleine onderdelen van de historische burcht worden weggehaald. Er volgt nog een studie om het nieuw ontwerp te finaliseren en de nodige vergunningen aan te vragen. Dat neemt al snel enkele jaren in beslag. Wel klinkt het maandag dat het nieuwe voorstel niet noodzakelijk duurder hoeft te zijn dan de oorspronkelijke plannen van het stadsbestuur. (Belga)