Het nieuwe wegdek bestaat uit een mengsel van rubber, steentjes en elastisch kunsthars (polyurethaan) als bindmiddel. De samenstelling vermindert het geluid van het wegverkeer met minstens 7 decibel, dat is meer dan de helft. De nieuwe technologie is nog veel te duur en het is niet zeker hoe duurzaam de geluidsvermindering is omdat de slijtage het effect teniet doet. "Eerst willen we aantonen dat het technisch werkt en dat dit wegdek blijft liggen", zegt Luc Goubert van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw. "Daarna zullen we kijken hoe het goedkoper kan. De stijve onderlaag is bijvoorbeeld erg duur. We bekijken de mogelijkheid om dit op bestaande betonwegen te kunnen aanbrengen." Goubert sluit niet uit dat elders in Vlaanderen gelijkaardige proefvakken worden aangelegd. Het Gentse stadsbestuur beklemtoont de noodzaak om te experimenteren met geluidsreducerende technologie. Al zal het nog enkele jaren duren voor een grootschalige implementatie van het nieuwe wegdek economisch haalbaar en bewezen slijtvast is. "Maar ook het optrekken van geluidsschermen is erg duur", zegt schepen van Milieu Tine Heyse (Groen) en in een stedelijke context zelden voor de hand liggend. Het proefvak is een onderdeel van het Europese onderzoeksproject LIFE NEREiDE en wil inspelen op de Europese richtlijn om geluidsoverlast aan te pakken in grootstedelijke agglomeraties. Het is aangelegd op een baanvak van de Gentse Noorderlaan. (Belga)

Het nieuwe wegdek bestaat uit een mengsel van rubber, steentjes en elastisch kunsthars (polyurethaan) als bindmiddel. De samenstelling vermindert het geluid van het wegverkeer met minstens 7 decibel, dat is meer dan de helft. De nieuwe technologie is nog veel te duur en het is niet zeker hoe duurzaam de geluidsvermindering is omdat de slijtage het effect teniet doet. "Eerst willen we aantonen dat het technisch werkt en dat dit wegdek blijft liggen", zegt Luc Goubert van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw. "Daarna zullen we kijken hoe het goedkoper kan. De stijve onderlaag is bijvoorbeeld erg duur. We bekijken de mogelijkheid om dit op bestaande betonwegen te kunnen aanbrengen." Goubert sluit niet uit dat elders in Vlaanderen gelijkaardige proefvakken worden aangelegd. Het Gentse stadsbestuur beklemtoont de noodzaak om te experimenteren met geluidsreducerende technologie. Al zal het nog enkele jaren duren voor een grootschalige implementatie van het nieuwe wegdek economisch haalbaar en bewezen slijtvast is. "Maar ook het optrekken van geluidsschermen is erg duur", zegt schepen van Milieu Tine Heyse (Groen) en in een stedelijke context zelden voor de hand liggend. Het proefvak is een onderdeel van het Europese onderzoeksproject LIFE NEREiDE en wil inspelen op de Europese richtlijn om geluidsoverlast aan te pakken in grootstedelijke agglomeraties. Het is aangelegd op een baanvak van de Gentse Noorderlaan. (Belga)