Gemeenten durven minder GAS-boetes geven in aanloop naar verkiezingen

. © BELGA
Eddy Eerdekens
Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

Met de verkiezingen in aantocht kunnen de burgemeesters van de Vlaamse gemeenten het zich niet permitteren om nog absurde GAS-boetes uit te delen. Dat zeggen waarnemers in een reactie op de vaststelling dat de gemeenten vorig jaar een vijfde minder GAS-boetes hebben uitgedeeld.

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever liet eerder deze week optekenen dat er in zijn stad minder GAS-boetes worden uitgedeeld dan onder zijn voorganger Patrick Janssens. De Wever zei ook dat hij af wil van absurde GAS-boetes voor belachelijke feiten.

Ook andere steden, waaronder Hasselt, lieten eerder al weten dat ze hun GAS-reglementen gaan evalueren om er de belachelijkste GAS-boetes uit te halen. Mechelen heeft dat intussen al gedaan.

Lees hier de top 100 van de belachelijkste GAS-boetes:

Top 100 van de absurdste GAS-boetes: een klucht zonder weerga

Uit een rondvraag van Het Laatste Nieuws blijkt nu dat de Vlaamse gemeenten vorig jaar 18 procent minder GAS-boetes hebben uitgedeeld. En wel in het jaar dat de verstrenging van de wet op de GAS-boetes ondanks een storm van protest van honderden verenigingen uit het middenveld is goedgekeurd in het parlement. Die wet maakt het onder meer mogelijk om GAS-boetes uit te delen aan kinderen van 14 jaar. Het bedrag van de GAS-boetes werd ook opgetrokken tot 350 euro.

Opvallend: terwijl in het parlement de partijen van de meerderheid samen met de N-VA een vurig pleidooi hielden voor de hoogdringendheid en de absolute noodzakelijkheid om de leeftijd voor GAS-boetes te verlagen tot 14 jaar, zijn er nu niet meer dan 2 burgemeesters die deze mogelijkheid toepassen: Bart De Wever in Antwerpen en Dirk Brankaer in Overijse, allebei N-VA.

‘Na alle kritiek zijn de besturen er veel zuiniger mee geworden,’ zegt professor Overheidsfinanciën Herman Matthijs (UGent) in de krant. ‘Ze beseffen nu dat boetes geven voor sneeuwballen gooien of een broodje eten op een trap enkel protest uitlokt. En met de verkiezingen in aantocht kunnen ze zich dat niet permitteren. Lokale bestuurders kunnen het zich niet veroorloven mensen te irriteren of negatief de pers te halen.’

GAS-boetes in Vlaanderen

42.680 GAS-boetes

207 GAS-boetes per gemeente in 2013

252 GAS-boetes per gemeente in 2014

60 euro gemiddelde boete

70 tot 100 euro kost per boete voor gemeente

Bron: Het Laatste Nieuws

Dat zegt ook Jan Nolf, ere-vrederechter en Knack.be-columnist. ‘Een forse daling van het aantal GAS-boetes in een periode voor de verkiezingen toont nog maar eens aan dat GAS-boetes politiek gestuurd worden.’

‘Toen alle parketten van het land een brief schreven naar alle burgemeesters om kenbaar te geven dat ze overlast met prioriteit wilden aanpakken, werd dat door de politici geweigerd. Dat was een politieke keuze. De burgemeesters kozen voor uitbreiding van hun eigen macht. Ze werden naast hoofd van de politie ook nog eens een soort lokale opperrechter als werkgever van de GAS-ambtenaren.’

‘De onafhankelijkheid van de GAS-ambtenaren is op geen enkele manier gegarandeerd. Wie ingaat tegen zijn burgemeester kan gewoon op straat worden gezet bij gebrek aan een volwaardig statuut.’

Top 10 gemeenten die GAS-boetes uitdelen

1. Antwerpen

2. Oostende

3. Gent

4. Leuven

5. Koksijde

6. Kortrijk

7. De Panne

8. Westerlo

9. Roeselare

10. Beerse

Bron: Het Laatste Nieuws

‘Waar is de tijd dat burgemeesters er fier op waren dat het aantal GAS-boetes in hun gemeente toenam?’ zegt Jan Nolf. ‘Onder meer Kortrijk en Roeselare hebben daar nog over gecommuniceerd.’

Volgens Nolf wordt het failliet van het systeem van de GAS-boetes des te duidelijker door het kostenplaatje. ‘Eén van de belangrijkste argumenten voor de invoering van GAS-boetes was dat ze gingen opbrengen aan de gemeentekas. Ze zouden niet alleen de veiligheid verhogen, maar ook voor meer inkomsten zorgen. Nu blijkt duidelijk dat dit helemaal niet zo is.’

‘De kosten aan arbeid en administratie zijn veel hoger dan de opbrengsten. Nu zovele gemeenten in financiële moeilijkheden verkeren, is het afwachten tot ze ervoor kiezen om de GAS-boetes weer gewoon af te schaffen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content