In de studie wordt elk jaar de geluidssituatie rond Brussels Airport in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat vorig jaar 45.508 mensen woonden in een zone met een geluidsbelasting van 55 decibel of meer. Dat is ruim een halvering tegenover 2019, toen het er 97.624 waren. Maar niet al die mensen ervaren een bepaald geluidsniveau als hinderlijk. Via een complexe formule berekenen de wetenschappers dan ook elk jaar het aantal "potentieel sterk gehinderden". Hun conclusie is dat er vorig jaar 6.756 omwonenden "potentieel sterke hinder" ondervonden van de luchthavenactiviteiten. Dat is opnieuw meer dan een halvering tegenover 2019 (14.420). Ook de jaren voordien lag dat aantal steevast iets onder de 15.000. Het coronavirus ligt aan de basis van de spectaculaire daling. Het aantal vluchten is immers een van de belangrijkste parameters bij de berekening van de geluidsimpact. En door de coronamaatregelen waren er vorig jaar op Brussels Airport maar 95.811 vliegbewegingen, bijna 60 procent minder dan in 2019. Verschillende gemeenten die de voorbije jaren "potentieel sterk gehinderden" telden, hadden er vorig jaar geen: Evere, Grimbergen, Leuven, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe. In de andere gemeenten was er een daling. Negentig procent van de "potentieel sterk gehinderden" woonde in de gemeenten Machelen (2.194), Zaventem (1.582), Steenokkerzeel (1.388) of Brussel (959). Er kwam wel één gemeente bij in de lijst: Zemst, met twee "potentieel sterk gehinderden". Dat komt omdat er vorig jaar meer vliegtuigen opstegen richting het noorden of landden vanuit het noorden op baan 01/19, de dwarsbaan van de luchthaven. En dat had vooral te maken met de renovatie van een andere piste, 25R/07L, tijdens de zomer. (Belga)

In de studie wordt elk jaar de geluidssituatie rond Brussels Airport in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat vorig jaar 45.508 mensen woonden in een zone met een geluidsbelasting van 55 decibel of meer. Dat is ruim een halvering tegenover 2019, toen het er 97.624 waren. Maar niet al die mensen ervaren een bepaald geluidsniveau als hinderlijk. Via een complexe formule berekenen de wetenschappers dan ook elk jaar het aantal "potentieel sterk gehinderden". Hun conclusie is dat er vorig jaar 6.756 omwonenden "potentieel sterke hinder" ondervonden van de luchthavenactiviteiten. Dat is opnieuw meer dan een halvering tegenover 2019 (14.420). Ook de jaren voordien lag dat aantal steevast iets onder de 15.000. Het coronavirus ligt aan de basis van de spectaculaire daling. Het aantal vluchten is immers een van de belangrijkste parameters bij de berekening van de geluidsimpact. En door de coronamaatregelen waren er vorig jaar op Brussels Airport maar 95.811 vliegbewegingen, bijna 60 procent minder dan in 2019. Verschillende gemeenten die de voorbije jaren "potentieel sterk gehinderden" telden, hadden er vorig jaar geen: Evere, Grimbergen, Leuven, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe. In de andere gemeenten was er een daling. Negentig procent van de "potentieel sterk gehinderden" woonde in de gemeenten Machelen (2.194), Zaventem (1.582), Steenokkerzeel (1.388) of Brussel (959). Er kwam wel één gemeente bij in de lijst: Zemst, met twee "potentieel sterk gehinderden". Dat komt omdat er vorig jaar meer vliegtuigen opstegen richting het noorden of landden vanuit het noorden op baan 01/19, de dwarsbaan van de luchthaven. En dat had vooral te maken met de renovatie van een andere piste, 25R/07L, tijdens de zomer. (Belga)