Geens: ‘Gros passagiers heeft lof voor onthaal en snelheid van hulp’

Voormalig minister van Financiën Koen Geens © belga

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft een bezoek gebracht aan het opvangcentrum in de Brabanthal in Leuven. Hij sprak er met gestrande transitpassagiers en met de hulpverleners.

Minister Koen Geens (CD&V) trok anderhalf uur uit voor zijn werkbezoek. Hij werd aangeklampt door tientallen gestrande reizigers die de nacht doorbrachten in het noodopvangcentrum. Zij hadden allemaal hun eigen verhaal. “Het gros van de passagiers heeft lof voor het onthaal en de snelheid waarmee de hulp werd georganiseerd”, stelde Geens vast.

Transferpassagiers

In zijn bijzijn ontsponnen zich oplaaiende discussies tussen meer en minder tevreden transferpassagiers. Klachten over een gebrek aan informatie en laattijdige voedselbedeling werden de kop ingedrukt door een Indische vrouw. “Wees bovenal blij dat we nog in leven zijn. Dat is veel belangrijker”, zei de vrouw uit Mumbai.

Geens had ook oor naar de verzuchtingen van de transitpassagiers. “Zij willen voortdurend geïnformeerd worden en daar loopt het wel eens fout. Dat geldt in het bijzonder voor Brussels Airlines, dat meer personeel moet sturen voor de communicatie. De Amerikanen klagen vooral over gebrekkige internetverbindingen, maar dat heeft Telenet verholpen.”

Zonder kleren, geld en toiletgerief

“Deze mensen moesten hun bagage achterlaten en zitten hier zonder kleren, geld en toiletgerief. Het probleem is dat we nog niet weten wanneer de luchthaven opnieuw opengaat. Die beslissing kunnen we niet te lang uitstellen. Het gerechtelijk onderzoek heeft natuurlijk ook zijn rechten. Maar als je ziet naar de primaire uitrusting kan dit geen 96 uur meer duren.”

De hulpverleners hebben volgens de minister tot dusver prima werk verricht. “Hier heerst een grote solidariteit. Het Rode Kruis, de politie, het leger en cateraar Sodexo hebben heel hard gewerkt.” Geens vroeg persoonlijk om tussenkomst van een dokter toen hij een ziek Indisch kind opgemerkt had.

De minister werd overstelpt met vragen maar hoedde zich ervoor om beloftes te doen. “De luchthaven heeft zelf nog geen idee hoe groot de schade eigenlijk wel is. Vóór vannacht zal die niet vrijgegeven worden.” Aan het eind van zijn bezoek werd Geens opgewacht door de buitenlandse media, vooral uit India en de Verenigde Staten.

Koortsachtig op zoek naar oplossingen

In een reactie had Brussels Airlines eerder al duidelijk gemaakt het niet eens te zijn met de kritiek van de minister over een gebrek aan communicatie. “In de Brabanthal is er een team van 18 Brussels Airlines medewerkers ingeschakeld om gestrande passagiers bij te staan. Zij zoeken koortsachtig naar oplossingen en vluchtalternatieven via luchthavens in het buitenland”, zegt woordvoerder Geert Sciot.

“Ze hebben in de loop van de dag al voor 440 van de 500 gestrande Brussels Airlines passagiers die zich in de Brabanthal bevonden een reisoplossing gevonden. En dit ondanks de moeilijke infrastructuur en andere uitdagingen.” (Belga/AVE)

Partner Content