De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar 's Gravenbrakel botste om 08.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan 19 mensen, bij de treinbestuurder van de IC-trein, terwijl minstens 310 personen gewond raakten. Bij hen bevonden zich de treinbestuurder van de P-trein, en de 2 treinbegeleiders van beide treinen. Volgens de experts die door de onderzoeksrechter werden aangesteld, wijzen de resultaten van hun onderzoek uit dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood stoplicht moet gereden zijn. "Zowel in de loggegevens van het computerprogramma van het seinhuis in Brussel Zuid, als op de gegevens van het seinhuis in Halle, als op de tachograaf van de trein staat dat het sein op rood stond", aldus de experts. "Als twee treinen een conflicterende reisweg hebben, zoals hier het geval was, springt het stoplicht ook automatisch op rood voor de tweede trein, en dat was in dit geval de P-trein." Anderzijds geven de experts wel toe dat de bestuurder is opgetreden alsof het licht op groen stond. "Hij heeft immers versneld en we kunnen ons niet voorstellen dat hij dat zou gedaan hebben als het stoplicht op rood stond", klonk het. (Belga)

De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar 's Gravenbrakel botste om 08.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan 19 mensen, bij de treinbestuurder van de IC-trein, terwijl minstens 310 personen gewond raakten. Bij hen bevonden zich de treinbestuurder van de P-trein, en de 2 treinbegeleiders van beide treinen. Volgens de experts die door de onderzoeksrechter werden aangesteld, wijzen de resultaten van hun onderzoek uit dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood stoplicht moet gereden zijn. "Zowel in de loggegevens van het computerprogramma van het seinhuis in Brussel Zuid, als op de gegevens van het seinhuis in Halle, als op de tachograaf van de trein staat dat het sein op rood stond", aldus de experts. "Als twee treinen een conflicterende reisweg hebben, zoals hier het geval was, springt het stoplicht ook automatisch op rood voor de tweede trein, en dat was in dit geval de P-trein." Anderzijds geven de experts wel toe dat de bestuurder is opgetreden alsof het licht op groen stond. "Hij heeft immers versneld en we kunnen ons niet voorstellen dat hij dat zou gedaan hebben als het stoplicht op rood stond", klonk het. (Belga)