Omwonenden van de R4 in Gent, Destelbergen, Melle en Merelbeke klagen al jaren over de overlast die de snelweg veroorzaakt. Die loopt er dwars door of dichtbij woonzones. De lokale besturen vragen om een uniforme snelheidsbeperking tot 90 km/u, zoals die nu al bestaat op de E17 in Gentbrugge en op delen van de R4. Maar het deel tussen Gent-Zeehaven en Merelbeke is een belangrijke verkeersas voor de ruime Gentse regio en het economisch belangrijke havengebied. "Het is jammer dat de minister een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur niet in overweging neemt", zegt Van Peteghem. "Een maximumsnelheid op het gehele traject van de R4 hanteren zou nochtans niet enkel voor uniformiteit zorgen, maar zou ook de verkeersdoorstroming, de geluidsoverlast en de luchtvervuiling verbeteren", klinkt het. Van Peteghem vraagt minister Peeters om in gesprek te gaan met de betrokken gemeentebesturen. (Belga)

Omwonenden van de R4 in Gent, Destelbergen, Melle en Merelbeke klagen al jaren over de overlast die de snelweg veroorzaakt. Die loopt er dwars door of dichtbij woonzones. De lokale besturen vragen om een uniforme snelheidsbeperking tot 90 km/u, zoals die nu al bestaat op de E17 in Gentbrugge en op delen van de R4. Maar het deel tussen Gent-Zeehaven en Merelbeke is een belangrijke verkeersas voor de ruime Gentse regio en het economisch belangrijke havengebied. "Het is jammer dat de minister een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur niet in overweging neemt", zegt Van Peteghem. "Een maximumsnelheid op het gehele traject van de R4 hanteren zou nochtans niet enkel voor uniformiteit zorgen, maar zou ook de verkeersdoorstroming, de geluidsoverlast en de luchtvervuiling verbeteren", klinkt het. Van Peteghem vraagt minister Peeters om in gesprek te gaan met de betrokken gemeentebesturen. (Belga)