"Dat er nu een wettelijk kader is voor de mobiliteitsvergoeding is zeker een goede zaak", zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte van SD Worx. "Elke wagen die uit het verkeer gehaald wordt, helpt om onze Belgische mobiliteitsknoop te ontwarren, de toenemende CO2-uitstoot door auto's aan te pakken en het aantal kostbare file-uren terug te dringen. Maar de mobiliteitsvergoeding alleen blijkt niet de mirakeloplossing. Het verdient daarom een aanbeveling om de kaart van een multimodaal mobiliteitsbudget te trekken." "In zo een multimodaal mobiliteitsbudget kan de bedrijfswagen zitten, maar de werknemer kan bijvoorbeeld voor een kleinere salariswagen kiezen en het resterende bedrag investeren in een plooifiets om de laatste kilometers naar het werk af te leggen. Of investeren in een abonnement voor het openbaar vervoer of een (elektrische) fiets." Werkgevers blijven massaal bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers. Bij meer dan acht op de tien (82,1 procent) bedrijven met meer dan honderd werknemers zit een bedrijfswagen automatisch in het loonpakket. Bedrijven met minder dan twintig werknemers bieden beduidend minder vaak bedrijfswagens aan (44,6 procent). Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van (56,7 procent) van de werkgevers zich verplicht ziet bedrijfswagens aan te bieden om concurrentieel te blijven. En 68 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zou zijn/haar huidige job niet aangenomen hebben als er geen bedrijfswagen in het salarispakket zat. (Belga)

"Dat er nu een wettelijk kader is voor de mobiliteitsvergoeding is zeker een goede zaak", zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte van SD Worx. "Elke wagen die uit het verkeer gehaald wordt, helpt om onze Belgische mobiliteitsknoop te ontwarren, de toenemende CO2-uitstoot door auto's aan te pakken en het aantal kostbare file-uren terug te dringen. Maar de mobiliteitsvergoeding alleen blijkt niet de mirakeloplossing. Het verdient daarom een aanbeveling om de kaart van een multimodaal mobiliteitsbudget te trekken." "In zo een multimodaal mobiliteitsbudget kan de bedrijfswagen zitten, maar de werknemer kan bijvoorbeeld voor een kleinere salariswagen kiezen en het resterende bedrag investeren in een plooifiets om de laatste kilometers naar het werk af te leggen. Of investeren in een abonnement voor het openbaar vervoer of een (elektrische) fiets." Werkgevers blijven massaal bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers. Bij meer dan acht op de tien (82,1 procent) bedrijven met meer dan honderd werknemers zit een bedrijfswagen automatisch in het loonpakket. Bedrijven met minder dan twintig werknemers bieden beduidend minder vaak bedrijfswagens aan (44,6 procent). Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van (56,7 procent) van de werkgevers zich verplicht ziet bedrijfswagens aan te bieden om concurrentieel te blijven. En 68 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zou zijn/haar huidige job niet aangenomen hebben als er geen bedrijfswagen in het salarispakket zat. (Belga)