Een passagier die met Austrian Airlines van Wenen naar Berlijn reisde, eiste van de luchtvaartmaatschappij een compensatie van 250 euro omdat zijn vlucht werd afgeleid van de ene luchthaven in Berlijn (Tegel) naar een andere (Schönefeld) met daarbij een vertraging van bijna een uur. De luchtvaartmaatschappij weigerde de compensatie te betalen. Enkel de afleiding van een vlucht naar een nabijgelegen luchthaven valt namelijk niet onder de EU-compensatieregels voor vliegtuigpassagiers, luidde hun argumentatie. Het EU-Hof van Justitie geeft de luchtvaartmaatschappij nu gelijk. Wanneer een vlucht wordt afgeleid naar een nabijgelegen luchthaven geeft dat op zich geen recht op een compensatie. Die compensatie geldt pas bij een vertraging van minstens drie uur. Toch krijgt Austrian Airlines wel een tik op de vingers. De maatschappij had namelijk ook geweigerd om de transferkosten tussen de twee luchthavens te betalen. Volgens het Hof moet de maatschappij die verplaatsingskosten wél dragen. (Belga)

Een passagier die met Austrian Airlines van Wenen naar Berlijn reisde, eiste van de luchtvaartmaatschappij een compensatie van 250 euro omdat zijn vlucht werd afgeleid van de ene luchthaven in Berlijn (Tegel) naar een andere (Schönefeld) met daarbij een vertraging van bijna een uur. De luchtvaartmaatschappij weigerde de compensatie te betalen. Enkel de afleiding van een vlucht naar een nabijgelegen luchthaven valt namelijk niet onder de EU-compensatieregels voor vliegtuigpassagiers, luidde hun argumentatie. Het EU-Hof van Justitie geeft de luchtvaartmaatschappij nu gelijk. Wanneer een vlucht wordt afgeleid naar een nabijgelegen luchthaven geeft dat op zich geen recht op een compensatie. Die compensatie geldt pas bij een vertraging van minstens drie uur. Toch krijgt Austrian Airlines wel een tik op de vingers. De maatschappij had namelijk ook geweigerd om de transferkosten tussen de twee luchthavens te betalen. Volgens het Hof moet de maatschappij die verplaatsingskosten wél dragen. (Belga)