"Het MER loopt inderdaad enkele maanden vertraging op", bevestigde minister van Mobiliteit Hilde Crevits in de commissie. Volgens de huidige timing moet de Antwerpse verkeersknoop in februari 2021 zijn opgelost, maar dat wordt wellicht niet meer gehaald. Toch wil Crevits benadrukken dat er, ook zonder de Oosterweelverbinding, vooruitgang wordt geboekt in het dossier. "We hebben al twee sluizen gebouwd, twee nieuwe tramlijnen aangelegd en bruggen over het Albertkanaal verhoogd. Ook dat maakt deel uit van het Masterplan", beklemtoonde ze. Ook het Rekenhof stelde gisteren zijn derde rapportage van het Masterplan voor en kon niet anders dan concluderen dat er veel onzekerheid over de financiering blijft. "Het is wachten op de Europese standpunten, onder meer rond de mogelijkheid van een tolheffing, en het MER", zei Jan Debucquoy van het Rekenhof. In dat MER wordt momenteel rekening gehouden met verschillende alternatieven, waaronder het Meccanotracé en een centrale tunnel onder de stad. (DLA)

"Het MER loopt inderdaad enkele maanden vertraging op", bevestigde minister van Mobiliteit Hilde Crevits in de commissie. Volgens de huidige timing moet de Antwerpse verkeersknoop in februari 2021 zijn opgelost, maar dat wordt wellicht niet meer gehaald. Toch wil Crevits benadrukken dat er, ook zonder de Oosterweelverbinding, vooruitgang wordt geboekt in het dossier. "We hebben al twee sluizen gebouwd, twee nieuwe tramlijnen aangelegd en bruggen over het Albertkanaal verhoogd. Ook dat maakt deel uit van het Masterplan", beklemtoonde ze. Ook het Rekenhof stelde gisteren zijn derde rapportage van het Masterplan voor en kon niet anders dan concluderen dat er veel onzekerheid over de financiering blijft. "Het is wachten op de Europese standpunten, onder meer rond de mogelijkheid van een tolheffing, en het MER", zei Jan Debucquoy van het Rekenhof. In dat MER wordt momenteel rekening gehouden met verschillende alternatieven, waaronder het Meccanotracé en een centrale tunnel onder de stad. (DLA)