Uit de jaarlijkse leerlingenbevraging van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs blijkt dat een op de twintig jongeren tussen 12 en 15 jaar regelmatig rookt. Bij jongeren in het BSO ligt dat aantal met 16,3 procent nog aanzienlijk hoger dan in het ASO, waar 4,2 procent van de jongeren aangeeft regelmatig naar sigaretten te grijpen. De Vlaamse jongeren geven bovendien weinig gehoor aan de traditionele campagnes, dus gooide Kom op tegen Kanker het over een andere boeg. Met enkele influencers uit de sociale media- en gamingwereld, wil Kom op tegen Kanker de strijd aanbinden met roken. Zo wordt er een video gedeeld waarin Arno the Kid, broer van de bekende influencer Average Rob, een FIFA-match speelt tegen Stefano Pinna, ex-wereldkampioen FIFA. De spelers van Pinna zijn echter verstokte rokers, en verliezen daardoor de match. Een tweede videocampagne wordt vanaf 2 december gelanceerd met de hashtag #WhatTheSmoke. Daarin brengen verschillende influencers allerhande sketches, die op een luchtige en ludieke manier de negatieve gevolgen van roken belichten. Deelnemende influencers zijn onder meer Steffi Mercie, Kessy Kangala Mpongo, Amir Motaffaf, Miek Jacobs en Stien Edlund. (Belga)

Uit de jaarlijkse leerlingenbevraging van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs blijkt dat een op de twintig jongeren tussen 12 en 15 jaar regelmatig rookt. Bij jongeren in het BSO ligt dat aantal met 16,3 procent nog aanzienlijk hoger dan in het ASO, waar 4,2 procent van de jongeren aangeeft regelmatig naar sigaretten te grijpen. De Vlaamse jongeren geven bovendien weinig gehoor aan de traditionele campagnes, dus gooide Kom op tegen Kanker het over een andere boeg. Met enkele influencers uit de sociale media- en gamingwereld, wil Kom op tegen Kanker de strijd aanbinden met roken. Zo wordt er een video gedeeld waarin Arno the Kid, broer van de bekende influencer Average Rob, een FIFA-match speelt tegen Stefano Pinna, ex-wereldkampioen FIFA. De spelers van Pinna zijn echter verstokte rokers, en verliezen daardoor de match. Een tweede videocampagne wordt vanaf 2 december gelanceerd met de hashtag #WhatTheSmoke. Daarin brengen verschillende influencers allerhande sketches, die op een luchtige en ludieke manier de negatieve gevolgen van roken belichten. Deelnemende influencers zijn onder meer Steffi Mercie, Kessy Kangala Mpongo, Amir Motaffaf, Miek Jacobs en Stien Edlund. (Belga)