Een woordvoerder van de NS zei donderdag dat de bewuste akkoordbrief aan producent AnsaldoBreda - in handen van NOS en De Telegraaf - inderdaad is verstuurd. Daarin staat dat de bestelde treinen zullen worden afgenomen en dat mogelijke systeemfouten nog besproken konden worden. "We hadden al een aantal treinen afgenomen. Een aantal andere treinstellen was ook al in het land, maar nog in bezit van AnsaldoBreda. Na het incident met de bodemplaat zijn we met een stofkam door de treinen gegaan. We vonden nog meer gebreken", aldus de NS-woordvoerder. De geconstateerde mankementen waren voor de NS aanleiding om de Fyra voorlopig niet meer te laten rijden. In juni besloten de spoorwegen er definitief mee te stoppen. De Italiaanse fabrikant stelde eerder dat de problemen met de Fyra werden veroorzaakt door onverantwoord gebruik door de NS. De Nederlanders zouden in de winter veel te hard hebben gereden met de V250-treinstellen. Inmiddels lopen er diverse rechtszaken tussen de NS en AnsaldoBreda. (Belga)

Een woordvoerder van de NS zei donderdag dat de bewuste akkoordbrief aan producent AnsaldoBreda - in handen van NOS en De Telegraaf - inderdaad is verstuurd. Daarin staat dat de bestelde treinen zullen worden afgenomen en dat mogelijke systeemfouten nog besproken konden worden. "We hadden al een aantal treinen afgenomen. Een aantal andere treinstellen was ook al in het land, maar nog in bezit van AnsaldoBreda. Na het incident met de bodemplaat zijn we met een stofkam door de treinen gegaan. We vonden nog meer gebreken", aldus de NS-woordvoerder. De geconstateerde mankementen waren voor de NS aanleiding om de Fyra voorlopig niet meer te laten rijden. In juni besloten de spoorwegen er definitief mee te stoppen. De Italiaanse fabrikant stelde eerder dat de problemen met de Fyra werden veroorzaakt door onverantwoord gebruik door de NS. De Nederlanders zouden in de winter veel te hard hebben gereden met de V250-treinstellen. Inmiddels lopen er diverse rechtszaken tussen de NS en AnsaldoBreda. (Belga)