Fyra-bouwer wijst schuld af, maar zorgde ook in Scandinavië voor problemen

© Belga

AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra, ontkent dat het slechte treinen levert. Daar kan aan getwijfeld worden, gezien ook de problemen in Scandinavië met treinstellen van AnsaldoBreda.

De Fyra is veilig. Niet technische problemen liggen aan de basis van de problemen met de treinstellen in januari, maar wel “onvoorzichtig en onverantwoordelijk gebruik” tijdens winterse omstandigheden. Dat zegt Fyra-bouwer AnsaldoBreda in een persbericht. Het Italiaanse bedrijf kondigt op zijn beurt gerechtelijke stappen aan om een schadevergoeding te bekomen.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en het Nederlandse NS kondigden de voorbije dagen aan dat ze stoppen met de Fyra, omdat de hogesnelheidstrein onbetrouwbaar is. NMBS-CEO Marc Descheemaecker somde tijdens een persconferentie een hele waslijst aan gebreken op, om tot de conclusie te komen dat de trein onbetrouwbaar is en veiligheidsrisico’s inhoudt.

De NMBS besliste daarom om het contract met AnsaldoBreda te ontbinden en de drie bestelde Fyra-treinen te weigeren. Descheemaecker kondigde ook aan de opgelopen schade – “verscheidene miljoenen” euro’s – voor de rechtbank te zullen verhalen op de constructeur.

AnsaldoBreda: ‘Probleem gevolg van te hoge snelheid’

AnsaldoBreda kaatst de bal terug. “De problemen in januari – ontstaan tijdens hevige sneeuwval -, die overigens geen gevolgen hadden voor mensen of zaken, werden veroorzaakt door de te hoge snelheid van de trein (250 km/u), onvoorzichtig en onverantwoordelijk gebruik. Dat kwam meerdere malen voor ondanks de automatische tussenkomst van de boordinstrumenten die herhaaldelijk de noodrem activeerden”, luidt het in een persbericht.

AnsaldoBreda wijst er nog op dat de klant (NMBS en NS, nvdr) met de overdreven snelheid de door hemzelf gevraagde specificaties compleet negeerde, met name het beperken van de maximumsnelheid bij hevige sneeuwval. Volgens de Italianen werd de snelheid van treinen van andere operatoren die dag wél verlaagd. “De mensen moeten weten dat de trein veilig is”, aldus nog AnsaldoBreda.

Volgens de Italiaanse treinbouwer hebben de V250-treinen (Fyra) alle internationale testen doorstaan en voldoen ze aan alle veiligheidsnormen, getuige ook de certificaten die door de Nederlandse en Belgische spoorwegen zijn afgegeven. “De storing was enkel een voorwendsel om de levering te stoppen,
vooral door de operator in België”, luidt het nog.

‘Echte problemen niet van technische aard’

“De echte redenen dat de NMBS het contract wil opzeggen en voor de houding van de NS zijn niet van technische, maar van een andere aard.” AnsaldoBreda benadrukt nog dat het bedrijf al ruim 25 jaar ervaring heeft in de bouw van hogesnelheidstreinen. De topman van AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, zal in een persconferentie in Napels het verweer van het bedrijf toelichten.

Fyra-producent bekend probleem Scandinavië

AnsaldoBreda mag zich dan wel hevig verweren tegen beschuldigingen dat het geen goed materiaal leverde, in Scandinavië geniet het Italiaans bedrijf ook geen beste reputatie. Al jaren brengt het spoorvervoerders in Denemarken, Zweden en Noorwegen in de problemen.

Angstaanjagend geluid in Noorwegen

In april was het raak in Oslo, waar 32 van de 72 trams in de Noorse hoofdstad plotseling tegelijk in onderhoud moesten. De AnsaldoBreda-trams (SL-95) produceerden ineens een angstaanjagend geluid bij een snelheid van meer dan 28 kilometer per uur. Oorzaak: roest. Voor de Italiaanse rijtuigen golden al 2 jaar extra snelheidsbeperkingen in Oslo. Ze waren niet opgewassen tegen te veel zomerse dagen, scherpe bochten, het Noorse stroomnet en blaadjes op de rails.

Ook bij de Noorse spoorwegen (NSB) ging het mis. In 2007 regende het via het ventilatiesysteem in de coupés van 36 nieuwe AnsaldoBreda-treinen. Het aanbrengen van een goot hielp.

Weggeroeste trams in Zweden

In de Zweedse stad Göteborg roestten 39 van de 65 Sirio-trams weg die tussen 2002 en 2009 door AnsaldoBreda voor 138 miljoen euro werden geleverd. De fabrikant saneerde in april vijf wagens voor 11.000 euro per stuk, maar botste daarna met de stadsvervoerder over geld, kwaliteitsgaranties en afspraken. Gevolg: 34 trams staan inmiddels 3 maanden stil en er dreigt een langslepend juridisch conflict. Göteborg haalde in 2012 de nieuwe trams ook al van de straat, wegens slijtage aan de wielringen bij 100.000 in plaats van de beloofde 200.000 kilometer. Tevens hapert de klimaatregeling aan boord.

Falende remmen in Denemarken

In Denemarken moest de directeur van het baanonderhoudsbedrijf van de staatsspoorwegen (DSB) wegens AnsaldoBreda-treinen opstappen. 83 nieuwe IC4-intercity’s (60 miljoen euro) werden in de winter van 2011-2012, een jaar na invoering, buiten dienst gesteld wegens falende remmen en veel kleinere mankementen. Het lukte de voorman niet snel orde op zaken te stellen. Inmiddels rijdt na reparaties een deel van de Deense AnsaldoBreda-treinen weer en betalen de Italianen 420 miljoen euro schadevergoeding aan de Deense spoorwegen. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content