Bij de Franse spoorwegen werd eind vorig jaar massaal gestaakt tegen de geplande pensioenhervorming. De kosten liepen daarbij op tot meer dan 1 miljard euro, kondigde de SNCF in januari al aan. 600 miljoen daarvan is te wijten aan gemiste inkomsten. De staking heeft een grote impact gehad op de resultaten voor 2019, maakte het spoorwegbedrijf vandaag bekend. Het nettoverlies liep op tot 801 miljoen euro, terwijl de groep vorig jaar nog een winst van 141 miljoen euro realiseerde. Ook zonder boekhoudkundige effecten eindigen de Franse spoorwegen in het rood. Het recurrente nettoverlies liep op tot -301 miljoen euro. Zonder staking was dat een recurrente nettowinst van 313 miljoen geweest, zegt de directie. De omzet steeg wel met 5,1 procent ten opzichte van 2018, tot een bedrag van 35,1 miljard euro. Dat is het gevolg van "de dynamiek van de spooractiviteiten en van dochterbedrijf Keolis", klinkt het. (Belga)

Bij de Franse spoorwegen werd eind vorig jaar massaal gestaakt tegen de geplande pensioenhervorming. De kosten liepen daarbij op tot meer dan 1 miljard euro, kondigde de SNCF in januari al aan. 600 miljoen daarvan is te wijten aan gemiste inkomsten. De staking heeft een grote impact gehad op de resultaten voor 2019, maakte het spoorwegbedrijf vandaag bekend. Het nettoverlies liep op tot 801 miljoen euro, terwijl de groep vorig jaar nog een winst van 141 miljoen euro realiseerde. Ook zonder boekhoudkundige effecten eindigen de Franse spoorwegen in het rood. Het recurrente nettoverlies liep op tot -301 miljoen euro. Zonder staking was dat een recurrente nettowinst van 313 miljoen geweest, zegt de directie. De omzet steeg wel met 5,1 procent ten opzichte van 2018, tot een bedrag van 35,1 miljard euro. Dat is het gevolg van "de dynamiek van de spooractiviteiten en van dochterbedrijf Keolis", klinkt het. (Belga)