"De malus op het gewicht die we invoeren, is een sterk en noodzakelijk signaal om de ecologische afdruk van de zwaarste voertuigen beter in rekening te brengen", twitterde de minister. De belasting, die volgend jaar van kracht moet worden, zal 10 euro per kilo bedragen boven de 1.800 kilo, preciseerde het ministerie. Een deel van de SUV's en veel terreinwagens vallen in deze categorie. "De verzwaring van het wagenpark betekent een hoger verbruik van materialen en energie, meer verontreiniging, minder openbare ruimte", zo rechtvaardigde de minister de taks. De maatregel stond bij de voorstellen van een burgerpanel waarin 150 gelote burgers maatregelen voor het klimaat voorstelden. Er komen "aanpassingen" voor grote gezinnen en een "vrijstelling" voor elektrische voertuigen, preciseerde minister Pompili. Sinds 2010 nam het gemiddelde gewicht van dieselwagens volgens het ministerie met 7 procent toe, dat van benzinewagens met 14 procent, wat neerkomt op ongeveer 100 kilo per voertuig. (Belga)

"De malus op het gewicht die we invoeren, is een sterk en noodzakelijk signaal om de ecologische afdruk van de zwaarste voertuigen beter in rekening te brengen", twitterde de minister. De belasting, die volgend jaar van kracht moet worden, zal 10 euro per kilo bedragen boven de 1.800 kilo, preciseerde het ministerie. Een deel van de SUV's en veel terreinwagens vallen in deze categorie. "De verzwaring van het wagenpark betekent een hoger verbruik van materialen en energie, meer verontreiniging, minder openbare ruimte", zo rechtvaardigde de minister de taks. De maatregel stond bij de voorstellen van een burgerpanel waarin 150 gelote burgers maatregelen voor het klimaat voorstelden. Er komen "aanpassingen" voor grote gezinnen en een "vrijstelling" voor elektrische voertuigen, preciseerde minister Pompili. Sinds 2010 nam het gemiddelde gewicht van dieselwagens volgens het ministerie met 7 procent toe, dat van benzinewagens met 14 procent, wat neerkomt op ongeveer 100 kilo per voertuig. (Belga)