"We maken deze keuze om aan de verwachtingen te beantwoorden van onze medewerkers en onze klanten, die steeds bezorgder worden over de milieu-impact", aldus Rodolphe Saadé, de topman van de reder. "Maar we doen dit vooral voor de toekomst, om onze kinderen een schonere planeet te laten." In een persbericht riep Saadé "het geheel van de industrie, concurrenten, partners en klanten" op om hetzelfde te doen. De noordoostelijke zeeroute is een verbinding tussen Europa en Azië, via de Noordelijke IJszee en de Beringstraat. Die route is zeker 4.000 kilometer korter dan de traditionele route via het Suezkanaal. Schepen kunnen er één tot twee weken vaartijd mee winnen en brandstof besparen. China en Rusland hebben hoge verwachtingen van de route, maar milieubeschermers zijn bezorgd over de gevolgen voor de luchtkwaliteit en de biodiversiteit als de verbinding ten noorden van Rusland een commerciële route zou worden. Schepen die de noordoostelijke zeeroute bevaren, moeten vergezeld zijn van een ijsbreker. In september 2018 stuurde het Deense Maersk voor het eerst een groot containerschip door die route. CMA CGM engageerde zich ook om zijn toekomstige containerschepen te laten varen op vloeibaar aardgas (lng). (Belga)