De meer dan 50 kilometer lange tunnel op het traject tussen Turijn en Lyon moet de reistijd tussen Parijs en Milaan van vandaag zeven naar ongeveer vier uur inkorten. Het project werd al in 1991 aangeboord, maar kwam slechts moeizaam tot stand. Maandag demonstreerden in het kader van de top opnieuw honderden tegenstanders van de tunnel. Ze vrezen een een te grote impact op de natuur door de hogesnelheidstrein. Aanvankelijk zouden de eerste tgv's in 2025 door de tunnel tussen Saint-Jean-de-Maurienne (Savoie) en Venaus (Val di Susa) sporen. Maar nu wordt er al rekening mee gehouden dat de spoorweglijn niet voor 2028 zal voltooid zijn. (KAV)

De meer dan 50 kilometer lange tunnel op het traject tussen Turijn en Lyon moet de reistijd tussen Parijs en Milaan van vandaag zeven naar ongeveer vier uur inkorten. Het project werd al in 1991 aangeboord, maar kwam slechts moeizaam tot stand. Maandag demonstreerden in het kader van de top opnieuw honderden tegenstanders van de tunnel. Ze vrezen een een te grote impact op de natuur door de hogesnelheidstrein. Aanvankelijk zouden de eerste tgv's in 2025 door de tunnel tussen Saint-Jean-de-Maurienne (Savoie) en Venaus (Val di Susa) sporen. Maar nu wordt er al rekening mee gehouden dat de spoorweglijn niet voor 2028 zal voltooid zijn. (KAV)