Het order is nog bescheiden: drie treinen voor een bedrag van 51,9 miljoen euro. Ze zullen worden gebouwd door het Franse bedrijf Alstom en worden ingezet in de regio Bourgogne-Franche-Comté, in het oosten van Frankrijk, ter vervanging van dieseltreinen. Het gaat om treinen op waterstof, maar die ook uitgerust zijn om elektrisch te rijden waar dat kan. Ze zullen 220 passagiers kunnen vervoeren en een maximumsnelheid hebben van 160 kilometer per uur. Het is de bedoeling dat de tests in 2023 kunnen beginnen, waarna de treinen een jaar later echt in dienst genomen zouden worden. "We bereiden de transities van de komende twintig à dertig jaar voor", zo zei minister Djebbari. "Inzet is de productie van koolstofvrije waterstof grootschalig maken." De minister ziet een enorm potentieel voor de waterstoftreinen: "tegen 2030 zouden er meerdere honderden door Frankrijk kunnen rijden". In verschillende landen zijn er al tests bezig met waterstoftreinen. (Belga)

Het order is nog bescheiden: drie treinen voor een bedrag van 51,9 miljoen euro. Ze zullen worden gebouwd door het Franse bedrijf Alstom en worden ingezet in de regio Bourgogne-Franche-Comté, in het oosten van Frankrijk, ter vervanging van dieseltreinen. Het gaat om treinen op waterstof, maar die ook uitgerust zijn om elektrisch te rijden waar dat kan. Ze zullen 220 passagiers kunnen vervoeren en een maximumsnelheid hebben van 160 kilometer per uur. Het is de bedoeling dat de tests in 2023 kunnen beginnen, waarna de treinen een jaar later echt in dienst genomen zouden worden. "We bereiden de transities van de komende twintig à dertig jaar voor", zo zei minister Djebbari. "Inzet is de productie van koolstofvrije waterstof grootschalig maken." De minister ziet een enorm potentieel voor de waterstoftreinen: "tegen 2030 zouden er meerdere honderden door Frankrijk kunnen rijden". In verschillende landen zijn er al tests bezig met waterstoftreinen. (Belga)