De Fondation Populaire was naar de rechtbank gestapt na een reeks onthullingen van Apache waarin onregelmatigheden met het gebruik van Europees geld aan de kaak werden gesteld. De Europese eurokritische partij en de bijhorende stichting, respectievelijk ADDE (Alliance for Direct Democracy in Europe) en IDDE (Institute for Direct Democracy in Europe), stonden daarin centraal. Binnen die partij en stichting speelden UKIP, de Britse eurokritische partij van Nigel Farage en de Parti Populaire de eerste viool. Volgens de Fondation Populaire bevatten de artikels van Apache lasterlijke vermeldingen en foutieve informatie, die reputatieschade veroorzaakt hadden. Er werd daarom een provisionele schadevergoeding van 25.000 euro geëist. De rechtbank was echter van oordeel dat de twee journalisten als normaal, zorgvuldige journalisten gehandeld hadden en dat er geen sprake was van nalatigheden of fouten in de berichtgeving. "Ze hadden zich niet enkel gebaseerd op een anonieme klacht, maar ook op verschillende officiële documenten enerzijds en eigen onderzoek anderzijds", oordeelde de rechtbank. De eis tegen Bart Staes werd ontoelaatbaar verklaard, omdat het geviseerde artikel op zijn blog niet over de Fondation Populaire of de Parti Populaire ging, maar wel over UKIP. (Belga)

De Fondation Populaire was naar de rechtbank gestapt na een reeks onthullingen van Apache waarin onregelmatigheden met het gebruik van Europees geld aan de kaak werden gesteld. De Europese eurokritische partij en de bijhorende stichting, respectievelijk ADDE (Alliance for Direct Democracy in Europe) en IDDE (Institute for Direct Democracy in Europe), stonden daarin centraal. Binnen die partij en stichting speelden UKIP, de Britse eurokritische partij van Nigel Farage en de Parti Populaire de eerste viool. Volgens de Fondation Populaire bevatten de artikels van Apache lasterlijke vermeldingen en foutieve informatie, die reputatieschade veroorzaakt hadden. Er werd daarom een provisionele schadevergoeding van 25.000 euro geëist. De rechtbank was echter van oordeel dat de twee journalisten als normaal, zorgvuldige journalisten gehandeld hadden en dat er geen sprake was van nalatigheden of fouten in de berichtgeving. "Ze hadden zich niet enkel gebaseerd op een anonieme klacht, maar ook op verschillende officiële documenten enerzijds en eigen onderzoek anderzijds", oordeelde de rechtbank. De eis tegen Bart Staes werd ontoelaatbaar verklaard, omdat het geviseerde artikel op zijn blog niet over de Fondation Populaire of de Parti Populaire ging, maar wel over UKIP. (Belga)