Door het herfstweer zijn oktober en november traditioneel filekleppers, legt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum uit. "Er was dan wel een extra week herfstvakantie, maar dan nog is deze daling onvoorstelbaar. Door de semi-lockdown zijn er nog amper structurele files." In de eerste week van de herfstvakantie daalde het aantal files zelfs met 82 procent. In heel Vlaanderen is de filedruk vorige week met 77 procent afgenomen, maar de daling is het grootst rond Brussel. Op de snelwegen naar de hoofdstad is de filedruk met maar liefst 87 procent gedaald. "In Brussel zijn meer jobs die van thuis uit kunnen worden uitgevoerd, vandaar dat hoge cijfer", zegt Bruyninckx. Op de snelwegen rond "filehoofdstad" Antwerpen waren er 76 procent minder files. Rond Gent bedroeg de daling slechts 12 procent, maar dat is grotendeels te wijten aan wegwerkzaamheden, vooral die aan het viaduct van de E17 in Gentbrugge. Op de werkdagen van 9 tot en met 13 november was er 31,8 procent minder autoverkeer. Het vrachtverkeer daalde lichtjes, met 1,6 procent. "Gedurende de hele coronacrisis was de impact op het vrachtverkeer minder groot, omdat vrachtwagens niet onder de maatregelen voor niet-essentiële verplaatsingen vielen", aldus nog Bruyninckx. (Belga)

Door het herfstweer zijn oktober en november traditioneel filekleppers, legt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum uit. "Er was dan wel een extra week herfstvakantie, maar dan nog is deze daling onvoorstelbaar. Door de semi-lockdown zijn er nog amper structurele files." In de eerste week van de herfstvakantie daalde het aantal files zelfs met 82 procent. In heel Vlaanderen is de filedruk vorige week met 77 procent afgenomen, maar de daling is het grootst rond Brussel. Op de snelwegen naar de hoofdstad is de filedruk met maar liefst 87 procent gedaald. "In Brussel zijn meer jobs die van thuis uit kunnen worden uitgevoerd, vandaar dat hoge cijfer", zegt Bruyninckx. Op de snelwegen rond "filehoofdstad" Antwerpen waren er 76 procent minder files. Rond Gent bedroeg de daling slechts 12 procent, maar dat is grotendeels te wijten aan wegwerkzaamheden, vooral die aan het viaduct van de E17 in Gentbrugge. Op de werkdagen van 9 tot en met 13 november was er 31,8 procent minder autoverkeer. Het vrachtverkeer daalde lichtjes, met 1,6 procent. "Gedurende de hele coronacrisis was de impact op het vrachtverkeer minder groot, omdat vrachtwagens niet onder de maatregelen voor niet-essentiële verplaatsingen vielen", aldus nog Bruyninckx. (Belga)