Wat stelt u voor als alternatief voor de praktijken van Deliveroo? Moeten buitenlanders ook die markt overnemen? (Jean-Clause Steens, Gentbrugge)
...

Wat stelt u voor als alternatief voor de praktijken van Deliveroo? Moeten buitenlanders ook die markt overnemen? (Jean-Clause Steens, Gentbrugge)Frank Moreels: Wij vinden fietskoeriers absoluut oké. De mobiliteitsproblemen in (grote) steden zullen ons dwingen creatief na te denken over alternatieve manieren om leveringen uit te voeren. We moeten dus niets 'in de plaats' stellen, we moeten het gewoon goed en correct organiseren. Die fietskoeriers hebben recht op een behoorlijk statuut, geen nepstatuut. Dat veronderstelt een deftig loon, een goede verzekering, goede bescherming (fietshelm, handschoenen...), werkkledij, enzovoort. Want het zou absoluut fout zijn om ook in deze sector sociale dumping te organiseren, of het nu om buitenlandse of Belgische werknemers gaat. Delft Deliveroo zijn eigen graf niet als het de thuisbezorgers onheus behandelt? (Kristoffel Overmeire, Eke)Moreels: Dat zou best kunnen. Alleen zijn er blijkbaar altijd mensen te vinden die bereid zijn om zich onheus te laten behandelen. Kijk naar het wegvervoer, waar malafide transportfirma's Oost-Europese chauffeurs inzetten die zich laten uitbuiten om toch maar een inkomen te hebben. Dus moeten fietskoeriers beschermd worden. Vaak weten ze niet waar ze recht op hebben. Of onderschatten ze de gevaren van hun keuze, zoals de gevolgen voor hun studiebeurs. Wij pleiten daarom voor sociale dialoog. Deliveroo moet dringend rond de tafel gaan zitten met de vakbonden, de vertegenwoordigers van het personeel, om duidelijke afspraken te maken. Is het Deliveroo-model betaalbaar in combinatie met een fair systeem voor de koeriers? (Eva Verbeke, Gent )Moreels: Natuurlijk. Het gaat erom dat we uit de race to the bottom moeten stappen. Ik denk dat mensen best bereid zijn om wat meer te betalen, mochten ze weten dat de koerier daardoor correct behandeld wordt. Het kan toch niet de bedoeling zijn om comfort te creëren voor de leverancier en de klant, op de kap van het personeel? 'Fair' is niet de vijand van de klant, wel van multinationals als Uber en Deliveroo die goedkope diensten willen leveren, en toch veel geld willen verdienen, ten koste van het personeel dat ze inzetten. De feiten bewijzen trouwens dat dergelijke initiatieven perfect haalbaar zijn door de regels wel te volgen. Cargovelo is zo'n fietskoerierbedrijf dat netjes volgens het boekje werkt. De koeriers zijn ingeschreven als loontrekkenden en krijgen waar ze recht op hebben. Veel horecazaken gaan failliet. Misschien kan een initiatief als Deliveroo hen redden? (Hildegarde Mariman, Sint-Niklaas)Moreels: De platformeconomie (die gebruikmaakt van digitale platforms of apps, nvdr) mag best een frisse insteek bieden, en op die manier eventueel ook horecazaken wat adem geven. De discussie is niet: mag het of mag het niet? De vraag is wel: hoe doe je dat? Mensen die betaalde arbeid leveren, moeten toch correct bezoldigd worden? Dat geldt dus ook voor fietskoeriers. Wie kritiek heeft op het businessmodel van Deliveroo wordt al te makkelijk weggezet als 'tegenstander van vernieuwing'. Maar innovatie en sociaal correct handelen kunnen gerust hand in hand gaan. We horen veel over Deliveroo, maar waarom eerst niet Uber Eats analyseren: hoeveel belastingen betalen ze en waar gaat die winst naartoe? (Marie Isabelle Lobkowicz, Brussel)Moreels: Volledig mee eens. Deliveroo staat in het middelpunt van de belangstelling, terwijl anderen, zoals Uber Eats, onder de radar blijven en misschien even problematisch zijn. Er is dus behoefte aan een screening van alle platformondernemingen die een loopje nemen met de wetgeving. Wie handel drijft of diensten levert, moet de wettelijke regels volgen. Dat wil onder meer zeggen: belastingen en socialezekerheidsbijdragen betalen in het land waar ze actief zijn. Het zou verkeerd zijn om ons blind te staren op één speler. Anderzijds heeft Deliveroo dit zelf over zich afgeroepen, door eenzijdig de arbeidsvoorwaarden van het personeel te wijzigen. Dat zouden we van een ander bedrijf nooit accepteren.