Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels en Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille stelden maandag in Brussel een testproject voor met nieuwe verkeersborden die fietsers toelaten om in specifieke omstandigheden het rode licht te negeren. Zolang de wet niet aangepast is, blijft door het rood licht fietsen een zware overtreding, zei staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet woensdagnamiddag in de bevoegde Senaatscommissie. Volgens de Fietsersbond spelen de betrokken politici een welles-nietesspelletje over de geldigheid van de borden, waardoor de onduidelijkheid voor fietsers enkel groter wordt. De organisatie is voorstander van de nieuwe verkeersborden omdat ze de doorstroming van fietsers verbeteren. "Doordat verkeerslichten vaak uitsluitend afgestemd zijn op het autoverkeer, gelden ze dikwijls onnodig ook voor fietsers. Elk verkeerslicht dat zich rechts van een bestuurder bevindt, moet immers gerespecteerd worden. Daardoor staan fietsers momenteel tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond donderdag in een persmededeling. Op lange termijn pleit de Fietsersbond voor een meer doordachte en conflictvrije indeling van kruispunten met aangepaste voorzieningen en verkeerslichten voor fietsers. "Het optimaliseren van de bestaande kruispunten en verkeerslichten is een werk van lange adem", luidt het. (KAV)

Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels en Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille stelden maandag in Brussel een testproject voor met nieuwe verkeersborden die fietsers toelaten om in specifieke omstandigheden het rode licht te negeren. Zolang de wet niet aangepast is, blijft door het rood licht fietsen een zware overtreding, zei staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet woensdagnamiddag in de bevoegde Senaatscommissie. Volgens de Fietsersbond spelen de betrokken politici een welles-nietesspelletje over de geldigheid van de borden, waardoor de onduidelijkheid voor fietsers enkel groter wordt. De organisatie is voorstander van de nieuwe verkeersborden omdat ze de doorstroming van fietsers verbeteren. "Doordat verkeerslichten vaak uitsluitend afgestemd zijn op het autoverkeer, gelden ze dikwijls onnodig ook voor fietsers. Elk verkeerslicht dat zich rechts van een bestuurder bevindt, moet immers gerespecteerd worden. Daardoor staan fietsers momenteel tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond donderdag in een persmededeling. Op lange termijn pleit de Fietsersbond voor een meer doordachte en conflictvrije indeling van kruispunten met aangepaste voorzieningen en verkeerslichten voor fietsers. "Het optimaliseren van de bestaande kruispunten en verkeerslichten is een werk van lange adem", luidt het. (KAV)