Fietsers mogen door het rood rijden

De verkeersborden B22 en B23, die toelaten dat fietsers in bepaalde omstandigheden door het rood mogen rijden, zijn opgenomen in de wet.

Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf dinsdag 25 september zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten. De uitzondering op de algemene verkeersregels werd gepubliceerd in het Staatsblad.

De aanpassing wordt bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH). “De algemene regel is dat de fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan de verkeerslichten moeten volgen en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken”, aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. “Door de nieuwe uitzondering hebben de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten.”

De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voor projectbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.

De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dat het proefproject nog loopt en dat het in het najaar geëvalueerd zal worden na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).

Fietsersbond: ‘Voer verkeersborden in waar dat veilig is’

De verkeersborden B22 en B23 moeten overal worden ingevoerd waar dat veilig is. Dat zegt de Fietsersbond. De borden kunnen er eerst en vooral komen op kruispunten met fietspaden, luidt het. “Verkeerslichten zijn vaak
uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers.” Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, “terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden”.

De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. “Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers”, zegt de organisatie. (Belga/CS/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content