Het fietsactieplan streeft ernaar om het dagelijks fietsgebruik te stimuleren. Daarvoor is in de eerste plaats goede infrastructuur nodig die aan vijf criteria voldoet: veilig, snel, samenhangend, comfortabel en aantrekkelijk. Bij de inrichting van de openbare ruimte wordt steeds het STOP-principe gehanteerd. Hierbij gaat de voorkeur eerst naar wegen die de veiligheid, de vlotte doorstroming en het comfort van personen met beperkte mobiliteit, voetgangers en fietsers bevorderen, vervolgens naar het openbaar vervoer en dan pas naar de auto. De moeilijk berijdbare kasseien worden in de toekomst zoveel mogelijk vermeden. Wanneer in het kader van erfgoed het gebruik van kasseien vereist is, zal de Stad waar mogelijk de voorkeur geven aan gezaagde kasseien. In de verkeersluwe wijken waar lokaal verkeer rijdt, krijgt de fietser meer comfort dankzij versmalde straten en dus een fysieke matiging van de snelheid. Het komt erop neer het principe van "stille mazen" wijk per wijk door te voeren, zoals voorgesteld in het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Om de fiets veilig te parkeren in de openbare ruimte wordt het aantal fietsboxen stevig uitgebreid. Dit jaar komen er 20 bij en in 2020 nog eens 40. De plaatsing van fietsnietjes moet ook versneld worden. (Belga)