Felle reacties op plan Wathelet vluchtroutes: ‘Sollicitatie voor ontslag’

Melchior Wathelet © Image Globe

Het plan van Melchior Wathelet (CDH) over de vluchtroutes op Brussels Airport valt niet in goede aarde bij coalitiepartners en oppositie. ‘Hij misbruikt zijn regeringsfunctie om zichzelf en zijn partij nog eens snel te profileren vlak voor de verkiezingen.’

Het thema van de vluchtroutes van Brussels Airport was in de Wetstraat opnieuw een twistappel nadat staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) enkele vliegroutes wijzigde om de overlast in een deel van Brussel terug te schroeven. De route die over de gemeente Etterbeek loopt, zal de helft minder worden gebruikt. Tussen 22 uur en 7 uur wordt ze zelfs helemaal niet meer gebruikt. Vliegtuigen die naar het zuiden vertrekken, zullen bij voorkeur gebruik maken van de zogenaamde Ikea-route, die over Nossegem loopt.

De Vlaamse vicepremiers in de regering Di Rupo, Pieter De Crem (CD&V), Alexander De Croo (Open VLD) en Johan Vande Lanotte (SP.A) zijn het niet eens met de gang van zaken. Ze schreven al een brief naar premier Elio Di Rupo(PS), waarin ze hem herinneren aan de afspraak die op 25 april op het kernkabinet is gemaakt.

Die luidde dat ‘eventuele voorstellen door de staatssecretaris en voogdijminister Joëlle Milquet(CDH) ter bespreking aan de kern moeten worden voorgelegd’.

Minister van Binnenlandse Zaken Milquet countert die kritiek. Volgens haar is partijgenoot Wathelet perfect bevoegd om de vluchtroutes op Brussels Airport bij te sturen zonder dat dat moet voorgelegd worden aan de ministerraad.

Federaal coalitiepartner SP.A wil via de Vlaamse regering een belangenconflict inroepen tegen de gewijzigde vluchtroutes.

N-VA: ‘Een onverdoken sollicitatie voor ontslag’

De beslissing van staatssecretaris Melchior Wathelet over de vluchtroutes op Brussels Airport kan voor N-VA absoluut niet door de beugel. ‘In een periode van lopende zaken, zonder de controle van het parlement dat ontbonden is, ingrijpende wijzigingen aanbrengen in zo’n gevoelig dossier als de vliegroutes, is een onverdoken sollicitatie voor een ontslag’, zegt N-VA-Kamerlid Ben Weyts in een reactie aan Belga.

‘Ik stel voor dat CD&V en Open VLD hun collega op zijn wenken bedienen in plaats van wat te blazen en te dreigen. Voor zulke spelletjes is nu eenmaal geen plaats in een regering’, aldus Weyts. Volgens Weyts ‘misbruikt’ Wathelet zijn regeringsfunctie ‘om zichzelf en zijn partij nog eens snel te profileren vlak voor de verkiezingen’. ‘Hij is niet eens bijster origineel door simpelweg de stunt van toenmalig staatsecretaris Isabelle Durant in 2003 nog eens dunnetjes over te doen’, besluit de N-VA’er.

Bourgeois dreigt ook met belangenconflict

Ook Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA), bevoegd voor de Vlaamse Rand, vindt de beslissingen van federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) met betrekking tot de vluchtroutes rond Brussels Airport ‘onaanvaardbaar’. Het kan niet dat de lasten van de Brusselse zuidrand gewoon worden doorgeschoven naar de Vlaamse noordrand, zegt hij in een mededeling. Bourgeois vindt dat Wathelet zijn voorstel moet intrekken in afwachting van verder overleg.

‘Ik roep alle Vlaamse partijen op om hier aan één zeel te trekken, over de grenzen van meerderheid en oppositie’, zegt Bourgeois. ‘Er moet met de Franstaligen in de federale regering een akkoord worden gevonden over een billijke spreiding van de vluchten.’

Mocht die bereidheid ontbreken, waarschuwt de minister, ‘dan moet de Vlaamse regering alle ter beschikking staande middelen hiertegen aanwenden, met inbegrip van een belangenconflict’.

(belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content