De coronapandemie heeft ook een grote impact op het goederenvervoer per spoor. In januari was er in België bijvoorbeeld twaalf procent minder vrachtvervoer in vergelijking met het jaar voordien, duidt het kabinet-Gilkinet, en die daling zet de activiteiten van spoorwegondernemingen onder druk. De regering maakt nu 6,8 miljoen euro vrij om de operatoren actief in het goederenvervoer per spoor te steunen. Het gaat om de verlaging van de infrastructuurvergoeding van 0,75 euro per trein per kilometer. Daarnaast worden de annuulatie- en reserveringskosten voor de rijpaden geschrapt. De maatregel wordt retroactief ingevoerd vanaf 1 januari en geldt nog tot 30 juni. Houdt de crisis langer aan, dan kan de maatregel verlengd worden. "Het goederenvervoer per spoor is een toekomstgerichte oplossing voor onze economie, onze gezondheid en het milieu. Als we de doelstelling van de regering om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen willen behalen, moeten we deze sector vandaag steunen", zegt minister Gilkinet. Eerder keurde de regering ook al steunmaatregelen goed voor het internationale reizigersvervoer. "Het spoor is de ruggengraat van de mobiliteit van de toekomst. Ik zal er alles aan doen om het spoor te steunen in deze moeilijke tijden", besluit de Ecolo-vicepremier. (Belga)

De coronapandemie heeft ook een grote impact op het goederenvervoer per spoor. In januari was er in België bijvoorbeeld twaalf procent minder vrachtvervoer in vergelijking met het jaar voordien, duidt het kabinet-Gilkinet, en die daling zet de activiteiten van spoorwegondernemingen onder druk. De regering maakt nu 6,8 miljoen euro vrij om de operatoren actief in het goederenvervoer per spoor te steunen. Het gaat om de verlaging van de infrastructuurvergoeding van 0,75 euro per trein per kilometer. Daarnaast worden de annuulatie- en reserveringskosten voor de rijpaden geschrapt. De maatregel wordt retroactief ingevoerd vanaf 1 januari en geldt nog tot 30 juni. Houdt de crisis langer aan, dan kan de maatregel verlengd worden. "Het goederenvervoer per spoor is een toekomstgerichte oplossing voor onze economie, onze gezondheid en het milieu. Als we de doelstelling van de regering om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen willen behalen, moeten we deze sector vandaag steunen", zegt minister Gilkinet. Eerder keurde de regering ook al steunmaatregelen goed voor het internationale reizigersvervoer. "Het spoor is de ruggengraat van de mobiliteit van de toekomst. Ik zal er alles aan doen om het spoor te steunen in deze moeilijke tijden", besluit de Ecolo-vicepremier. (Belga)