"De strijd tegen ongevallen met zwaar vervoer vormt één van onze prioriteiten", vertelt Tine Hollevoet. "Frauderen met de tachograaf heeft niet alleen invloed op de sociale situatie van de bestuurder en de strijd tussen de transportbedrijven, maar ook op de verkeersveiligheid". Daarom voerde de federale politie gisteren om 19.00 uur en vandaag om 3.00 uur grote controles uit op het gebruik van de tachograaf. "Van de 83 gecontroleerde vrachtwagens, pleegden 13 bestuurders fraude met hun tachograaf", verduidelijkt Hollevoet. "Door het plaatsen van een magneet op de impulsgever (kitas) wordt er rust geregistreerd door de tachograaf tijdens het rijden en valt de snelheidsbegrenzer van de vrachtwagen uit. Door gebruik te maken van valse verlofbrieven, geven de bestuurders de indruk niet gereden te hebben maar dat deden ze uiteraard wel. Ze doen dit omdat ze niet in orde zijn met hun rij- en rusttijden". In andere gevallen trekken vrachtwagenbestuurders de zekering van hun tachograaf gewoon uit of rijden ze met de bestuurderskaart van iemand anders. Aan de controle namen 27 politieambtenaren van de wegpolitie uit het hele land en de lokale politie van Kortrijk deel. Ze kregen steun van het arbeidsautitoriaat van Brugge. In totaal werd voor 38.935 euro boetes voor inbreuken met de tachograaf geïnd. (DLA)

"De strijd tegen ongevallen met zwaar vervoer vormt één van onze prioriteiten", vertelt Tine Hollevoet. "Frauderen met de tachograaf heeft niet alleen invloed op de sociale situatie van de bestuurder en de strijd tussen de transportbedrijven, maar ook op de verkeersveiligheid". Daarom voerde de federale politie gisteren om 19.00 uur en vandaag om 3.00 uur grote controles uit op het gebruik van de tachograaf. "Van de 83 gecontroleerde vrachtwagens, pleegden 13 bestuurders fraude met hun tachograaf", verduidelijkt Hollevoet. "Door het plaatsen van een magneet op de impulsgever (kitas) wordt er rust geregistreerd door de tachograaf tijdens het rijden en valt de snelheidsbegrenzer van de vrachtwagen uit. Door gebruik te maken van valse verlofbrieven, geven de bestuurders de indruk niet gereden te hebben maar dat deden ze uiteraard wel. Ze doen dit omdat ze niet in orde zijn met hun rij- en rusttijden". In andere gevallen trekken vrachtwagenbestuurders de zekering van hun tachograaf gewoon uit of rijden ze met de bestuurderskaart van iemand anders. Aan de controle namen 27 politieambtenaren van de wegpolitie uit het hele land en de lokale politie van Kortrijk deel. Ze kregen steun van het arbeidsautitoriaat van Brugge. In totaal werd voor 38.935 euro boetes voor inbreuken met de tachograaf geïnd. (DLA)