De regering-De Croo klopte gisteren een begrotingsakkoord af, dat gepaard gaat met een hele resem maatregelen. Eén daarvan is de invoer van een CO2-compensatie op korte vliegreizen van minder dan 500 kilometer. Die inschepingstaks moet volgend jaar al 30 miljoen euro opbrengen in de staatskas, leren de begrotingstabellen, maar hoeveel de CO2-compensatie precies zal bedragen en of ook transferpassagiers ze zullen moeten betalen, is nog niet duidelijk. Wel duidelijk: vanop Brussels Airport wordt 'maar' naar acht bestemmingen onder de 500 kilometer gevlogen. N-VA-Kamerlid Theo Francken vreest alvast voor een fors prijskaartje voor de passagiers, maakte hij vanmiddag duidelijk tijdens het Kamerdebat over de beleidsverklaring die premier Alexander De Croo gisteren gaf. "De acht bestemmingen op Brussels Airport waren vorig jaar (middenin de coronapandemie, red.) goed voor ruim 660.000 vliegbewegingen. Met een opbrengst van 30 miljoen euro betekent dat meer dan 45 euro toeslag per ticket", zei hij. Volgens Francken dreigt de maatregel hoe dan ook de concurrentiepositie van de luchthaven van Zaventem onderuit te halen, omdat de taks niet op Europees niveau wordt ingevoerd. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet bevestigde dat het inderdaad de bedoeling is om een bijdrage te vragen voor vluchten onder de 500 kilometer en dat die 30 miljoen euro moet opleveren. Over de hoogte van de taks sprak de Ecolo-vicepremier zich niet uit, al benadrukte hij wel dat een soortgelijk systeem ook in Frankrijk en Nederland bestaat. Volgens Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt is het kader vastgelegd tijdens de begrotingsopmaak en is het nu de bedoeling om "de ambities te realiseren en operationaliseren in thematische debatten en commissiewerk". (Belga)

De regering-De Croo klopte gisteren een begrotingsakkoord af, dat gepaard gaat met een hele resem maatregelen. Eén daarvan is de invoer van een CO2-compensatie op korte vliegreizen van minder dan 500 kilometer. Die inschepingstaks moet volgend jaar al 30 miljoen euro opbrengen in de staatskas, leren de begrotingstabellen, maar hoeveel de CO2-compensatie precies zal bedragen en of ook transferpassagiers ze zullen moeten betalen, is nog niet duidelijk. Wel duidelijk: vanop Brussels Airport wordt 'maar' naar acht bestemmingen onder de 500 kilometer gevlogen. N-VA-Kamerlid Theo Francken vreest alvast voor een fors prijskaartje voor de passagiers, maakte hij vanmiddag duidelijk tijdens het Kamerdebat over de beleidsverklaring die premier Alexander De Croo gisteren gaf. "De acht bestemmingen op Brussels Airport waren vorig jaar (middenin de coronapandemie, red.) goed voor ruim 660.000 vliegbewegingen. Met een opbrengst van 30 miljoen euro betekent dat meer dan 45 euro toeslag per ticket", zei hij. Volgens Francken dreigt de maatregel hoe dan ook de concurrentiepositie van de luchthaven van Zaventem onderuit te halen, omdat de taks niet op Europees niveau wordt ingevoerd. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet bevestigde dat het inderdaad de bedoeling is om een bijdrage te vragen voor vluchten onder de 500 kilometer en dat die 30 miljoen euro moet opleveren. Over de hoogte van de taks sprak de Ecolo-vicepremier zich niet uit, al benadrukte hij wel dat een soortgelijk systeem ook in Frankrijk en Nederland bestaat. Volgens Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt is het kader vastgelegd tijdens de begrotingsopmaak en is het nu de bedoeling om "de ambities te realiseren en operationaliseren in thematische debatten en commissiewerk". (Belga)