"Het gevaarlijke goedje heeft zich gedeeltelijk door de tonnen en containers gevreten en is uitgelopen. Van daaruit heeft het zo goed als zeker de zee bereikt", aldus Wentler. Bij de ontploffing in de haven van Beiroet op 4 augustus zijn meer dan 200 mensen om het leven gekomen. De explosie werd veroorzaakt door een brand in een opslagplaats waar grote hoeveelheden ammoniumnitraat al jarenlang onzorgvuldig lagen opgeslagen. Grote delen van de haven van Beiroet en omliggende wijken werden volledig vernield. Höppner is samen met een ander Duits bedrijf Combi Lift verantwoordelijk voor de berging van 52 containers. Volgens Wentler staan sommige van de containers al tien tot twintig jaar in de haven. Hij spreekt van een "vreselijke situatie" die hij nog nooit eerder heeft gezien bij de opslag van gevaarlijke goederen. Het is nog steeds onduidelijk waar de stoffen vandaan komen en waarom ze niet zijn verwijderd. Mogelijk heeft niet elk schip de werkelijke inhoud van de containers aangegeven. Wentler laat nog weten dat de aarde van het betrokken havengebied zwaar vervuild is en dat de toplaag van 3 à 4 meter afgegraven zou moeten worden. Het afval en de gevaarlijke chemicaliën worden naar Duitsland verscheept, waar ze verwerkt zullen worden. (Belga)

"Het gevaarlijke goedje heeft zich gedeeltelijk door de tonnen en containers gevreten en is uitgelopen. Van daaruit heeft het zo goed als zeker de zee bereikt", aldus Wentler. Bij de ontploffing in de haven van Beiroet op 4 augustus zijn meer dan 200 mensen om het leven gekomen. De explosie werd veroorzaakt door een brand in een opslagplaats waar grote hoeveelheden ammoniumnitraat al jarenlang onzorgvuldig lagen opgeslagen. Grote delen van de haven van Beiroet en omliggende wijken werden volledig vernield. Höppner is samen met een ander Duits bedrijf Combi Lift verantwoordelijk voor de berging van 52 containers. Volgens Wentler staan sommige van de containers al tien tot twintig jaar in de haven. Hij spreekt van een "vreselijke situatie" die hij nog nooit eerder heeft gezien bij de opslag van gevaarlijke goederen. Het is nog steeds onduidelijk waar de stoffen vandaan komen en waarom ze niet zijn verwijderd. Mogelijk heeft niet elk schip de werkelijke inhoud van de containers aangegeven. Wentler laat nog weten dat de aarde van het betrokken havengebied zwaar vervuild is en dat de toplaag van 3 à 4 meter afgegraven zou moeten worden. Het afval en de gevaarlijke chemicaliën worden naar Duitsland verscheept, waar ze verwerkt zullen worden. (Belga)