"In de omgeving van Brussels Airport zijn de concentraties ultrafijnstof (deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer, red.) verhoogd als gevolg van de luchthavenactiviteiten", zo staat in het rapport dat zich baseert op metingen op acht locaties in de noordoostelijke rand rond de luchthaven (Steenokkerzeel, Kampenhout, Erps-Kwerps). De gemiddelde concentratie bedraagt 10.000 tot 20.000 deeltjes per kubieke centimeter. "Dit is vergelijkbaar met meetpunten op een stedelijke achtergrondlocatie", zo luidt het. Er werden lokaal wel korte pieken van ultrafijnstof gemeten, tot zeven keer hoger dan het gemiddelde, die vermoedelijk verband houden met het landen en opstijgen van vliegtuigen. "Deze hoge concentraties zijn van redelijk korte duur en neigen ook snel af te nemen met toenemende afstand van de luchthaven", klinkt het. De allerhoogste pieken worden gemeten op de landingsbanen zelf, bij vertrek of landing. Brussels Airport zegt dat de resultaten van de metingen in lijn liggen met die van een eerdere studie en ook met de ultrafijnstofconcentraties die op andere luchthavens worden gemeten. De luchthavenuitbater voegt toe dat er al maatregelen werden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo worden er bijvoorbeeld elektrische bussen ingezet om passagiers van en naar het vliegtuig te voeren. Wat de vliegtuigen betreft, zij gebruiken maar één motor om te taxiën (en elektrisch taxiën wordt onderzocht) en de taxitijd wordt zo kort mogelijk gehouden. En luchtvaartmaatschappijen die met modernere vliegtuigen naar Zaventem vliegen, moeten minder betalen voor het gebruik van de luchthaven. Het onderzoek naar ultrafijnstof was een van de studies die Brussels Airport beloofde te bestellen in het kader van het "Forum 2040". In dat discussieforum bespraken eind 2017-begin 2018 een tachtigtal belanghebbenden (omwonenden, gemeenten, bedrijven, experts) de toekomstplannen van de luchthaven. (Belga)

"In de omgeving van Brussels Airport zijn de concentraties ultrafijnstof (deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer, red.) verhoogd als gevolg van de luchthavenactiviteiten", zo staat in het rapport dat zich baseert op metingen op acht locaties in de noordoostelijke rand rond de luchthaven (Steenokkerzeel, Kampenhout, Erps-Kwerps). De gemiddelde concentratie bedraagt 10.000 tot 20.000 deeltjes per kubieke centimeter. "Dit is vergelijkbaar met meetpunten op een stedelijke achtergrondlocatie", zo luidt het. Er werden lokaal wel korte pieken van ultrafijnstof gemeten, tot zeven keer hoger dan het gemiddelde, die vermoedelijk verband houden met het landen en opstijgen van vliegtuigen. "Deze hoge concentraties zijn van redelijk korte duur en neigen ook snel af te nemen met toenemende afstand van de luchthaven", klinkt het. De allerhoogste pieken worden gemeten op de landingsbanen zelf, bij vertrek of landing. Brussels Airport zegt dat de resultaten van de metingen in lijn liggen met die van een eerdere studie en ook met de ultrafijnstofconcentraties die op andere luchthavens worden gemeten. De luchthavenuitbater voegt toe dat er al maatregelen werden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo worden er bijvoorbeeld elektrische bussen ingezet om passagiers van en naar het vliegtuig te voeren. Wat de vliegtuigen betreft, zij gebruiken maar één motor om te taxiën (en elektrisch taxiën wordt onderzocht) en de taxitijd wordt zo kort mogelijk gehouden. En luchtvaartmaatschappijen die met modernere vliegtuigen naar Zaventem vliegen, moeten minder betalen voor het gebruik van de luchthaven. Het onderzoek naar ultrafijnstof was een van de studies die Brussels Airport beloofde te bestellen in het kader van het "Forum 2040". In dat discussieforum bespraken eind 2017-begin 2018 een tachtigtal belanghebbenden (omwonenden, gemeenten, bedrijven, experts) de toekomstplannen van de luchthaven. (Belga)