Alle vluchten met 737 MAX 8- en 737 MAX 9-vliegtuigen in Europa worden uit voorzorg opgeschort, aldus EASA. De beslissing komt er enkele dagen na het neerstorten van een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines kort na het opstijgen in Ethiopië.

Het was de tweede crash van het nieuwe vliegtuigtype van de Amerikaanse constructeur Boeing in korte tijd. De Europese aankondiging was verwacht, nadat de voorbije uren al meerdere Europese landen een vliegverbod hadden afgekondigd, zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ook België sloot zijn luchtruim.

De Amerikaanse president Donald Trump en Dennis Muilenburg, de CEO van Boeing, hebben een telefoongesprek gehad over de crisis waar de vliegtuigbouwer nu in zit. Dat meldt een bron uit de sector aan AFP.

De twee bespraken de zaak dinsdagochtend, nadat Trump eerder op Twitter aanhaalde dat 'vliegtuigen veel te ingewikkeld worden om te besturen'. Muilenburg verzekerde de president dat de Boeing 737 MAX-vliegtuigen 'veilig' en 'betrouwbaar' zijn, ondanks de beslissing van verschillende landen om de toestellen aan de grond te houden. De Verenigde Staten zijn een van de weinige landen die het vertrouwen in het vliegtuig blijven behouden

Vakbonden uiten bezorgdheid

Twee Amerikaanse vakbonden, die tienduizenden stewards en stewardessen vertegenwoordigen, hebben dinsdag hun bezorgdheid geuit over de Boeing-vliegtuigen.

De Organisatie van Professionele Stewards (AFPA) zegt dat haar 27.000 leden 'zeer bezorgd' zijn vanwege de recente crash van een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië. De vakbond vraagt de CEO van American Airlines, Doug Parker, 'om serieus te overwegen om deze toestellen aan de grond te houden tot een diepgaand onderzoek uitgevoerd kan worden'.

Een andere bond, de Vakbond van Transportwerknemers, zegt in een tweet dat de toestellen aan de grond moeten gehouden worden tot zowel de gegevens als de stemrecorders van de recente vlucht onderzocht zijn. Ook moet de oorzaak van het ongeval bepaald zijn. De bond vertegenwoordigt 17.000 stewards van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA blijft er intussen bij dat er geen startverbod nodig is, ook al hebben veel andere landen dat intussen wel afgekondigd. Onderzoek van de FAA heeft voorlopig geen 'systemische prestatieproblemen' aangetoond, zegt Daniel Elwell, waarnemend bestuurder van de FAA, op Twitter. Er is volgens hem dus geen reden voor een startverbod. Ook luchtvaartautoriteiten uit andere landen hebben nog geen informatie aangereikt die zo'n verbod rechtvaardigen, zegt hij.

Alle vluchten met 737 MAX 8- en 737 MAX 9-vliegtuigen in Europa worden uit voorzorg opgeschort, aldus EASA. De beslissing komt er enkele dagen na het neerstorten van een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines kort na het opstijgen in Ethiopië. Het was de tweede crash van het nieuwe vliegtuigtype van de Amerikaanse constructeur Boeing in korte tijd. De Europese aankondiging was verwacht, nadat de voorbije uren al meerdere Europese landen een vliegverbod hadden afgekondigd, zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ook België sloot zijn luchtruim.De Amerikaanse president Donald Trump en Dennis Muilenburg, de CEO van Boeing, hebben een telefoongesprek gehad over de crisis waar de vliegtuigbouwer nu in zit. Dat meldt een bron uit de sector aan AFP. De twee bespraken de zaak dinsdagochtend, nadat Trump eerder op Twitter aanhaalde dat 'vliegtuigen veel te ingewikkeld worden om te besturen'. Muilenburg verzekerde de president dat de Boeing 737 MAX-vliegtuigen 'veilig' en 'betrouwbaar' zijn, ondanks de beslissing van verschillende landen om de toestellen aan de grond te houden. De Verenigde Staten zijn een van de weinige landen die het vertrouwen in het vliegtuig blijven behoudenTwee Amerikaanse vakbonden, die tienduizenden stewards en stewardessen vertegenwoordigen, hebben dinsdag hun bezorgdheid geuit over de Boeing-vliegtuigen. De Organisatie van Professionele Stewards (AFPA) zegt dat haar 27.000 leden 'zeer bezorgd' zijn vanwege de recente crash van een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië. De vakbond vraagt de CEO van American Airlines, Doug Parker, 'om serieus te overwegen om deze toestellen aan de grond te houden tot een diepgaand onderzoek uitgevoerd kan worden'. Een andere bond, de Vakbond van Transportwerknemers, zegt in een tweet dat de toestellen aan de grond moeten gehouden worden tot zowel de gegevens als de stemrecorders van de recente vlucht onderzocht zijn. Ook moet de oorzaak van het ongeval bepaald zijn. De bond vertegenwoordigt 17.000 stewards van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA blijft er intussen bij dat er geen startverbod nodig is, ook al hebben veel andere landen dat intussen wel afgekondigd. Onderzoek van de FAA heeft voorlopig geen 'systemische prestatieproblemen' aangetoond, zegt Daniel Elwell, waarnemend bestuurder van de FAA, op Twitter. Er is volgens hem dus geen reden voor een startverbod. Ook luchtvaartautoriteiten uit andere landen hebben nog geen informatie aangereikt die zo'n verbod rechtvaardigen, zegt hij.