Het kartel opereerde op de markt van grensoverschrijdend goederenvervoer met bloktreinen op bepaalde belangrijke spoorwegcorridors. Uit het onderzoek van de Commissie bleek dat drie spoorwegmaatschappijen heimelijk informatie uitwisselden over de verzoeken op prijsoffertes van klanten en met elkaar hogere prijzen afspraken. Die regeling voor klantentoewijziging is in strijd met de Europese concurrentieregels. Het kartel duurde van eind 2008 tot eind april 2014, maar de NMBS nam pas vanaf 15 november 2011 deel en enkel voor vervoer door ÖBB, DB en NMBS. De drie ondernemingen hebben hun betrokkenheid bij het kartel erkend en hebben met een schikking ingestemd. De Belgische maatschappij moet 270.000 euro ophoesten. ÖBB, dat een clementieverzoek had ingediend, moet niets betalen. Deutsche Bahn krijgt de grootste boete aangesmeerd: 48,3 miljoen euro. "Eerlijke concurrentie is belangrijk om klanten die van duurzaam vervoer gebruik maken, de beste prijs te bieden. Een kartel tussen grote marktdeelnemers die goederenvervoer per spoor aanbieden op essentiële corridors in de hele EU druist fundamenteel in tegen deze doelstelling. Het besluit van vandaag is een duidelijk signaal dat dit soort heimelijke gedragingen niet aanvaardbaar is", lichtte eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager toe. (Belga)

Het kartel opereerde op de markt van grensoverschrijdend goederenvervoer met bloktreinen op bepaalde belangrijke spoorwegcorridors. Uit het onderzoek van de Commissie bleek dat drie spoorwegmaatschappijen heimelijk informatie uitwisselden over de verzoeken op prijsoffertes van klanten en met elkaar hogere prijzen afspraken. Die regeling voor klantentoewijziging is in strijd met de Europese concurrentieregels. Het kartel duurde van eind 2008 tot eind april 2014, maar de NMBS nam pas vanaf 15 november 2011 deel en enkel voor vervoer door ÖBB, DB en NMBS. De drie ondernemingen hebben hun betrokkenheid bij het kartel erkend en hebben met een schikking ingestemd. De Belgische maatschappij moet 270.000 euro ophoesten. ÖBB, dat een clementieverzoek had ingediend, moet niets betalen. Deutsche Bahn krijgt de grootste boete aangesmeerd: 48,3 miljoen euro. "Eerlijke concurrentie is belangrijk om klanten die van duurzaam vervoer gebruik maken, de beste prijs te bieden. Een kartel tussen grote marktdeelnemers die goederenvervoer per spoor aanbieden op essentiële corridors in de hele EU druist fundamenteel in tegen deze doelstelling. Het besluit van vandaag is een duidelijk signaal dat dit soort heimelijke gedragingen niet aanvaardbaar is", lichtte eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager toe. (Belga)