De digitale strategie waarvan commissarissen Didier Reynders, bevoegd voor Justitie, en Thierry Breton, bevoegd voor Interne Markt, gisteren al een tipje van de sluier lichtten, werd woensdag in detail gepresenteerd. Om te onderstrepen hoeveel belang de Commissie hecht aan digitale zaken, nam voorzitter Ursula von der Leyen zelf het woord. "Artificiële intelligentie kan verbazende dingen doen. We hebben het niet vaak genoeg over de manier waarop AI ons dagelijkse leven kan verbeteren", zei von der Leyen. "Denk aan het stellen van vroege kankerdiagnoses, of de inzet van robots bij precisie-operaties. De inzet van AI in de landbouw of bij de verwarming van gebouwen is zelfs nodig om onze doelstelling te helpen bereiken om de EU tegen 2050 klimaatneutraal te maken." De hoeveelheid data die wordt geproduceerd, en die volgens de Commissie te weinig wordt gebruikt, neemt razendsnel toe. Van 33 zettabytes (33 miljard terabytes) in 2018 tot naar schatting 175 zettabytes in 2025. "Artificiële intelligentie heeft alles te maken met data. Hoe meer data kunnen worden aangeboord, hoe slimmer de algoritmes worden", zei von der Leyen. "Daarom willen we betere toegang geven tot die data. Omdat ze nieuwe ideeën en innovaties mogelijk maken, moeten we ze kunnen aanboren." De Commissie-von der Leyen mikt op een eengemaakte markt waar data kunnen worden opgeslagen en gedeeld. Volgens von der Leyen veronderstelt de ontwikkeling van Europa tot de mondiale leider op het vlak van AI het komende decennium publieke en private investeringen voor een bedrag van 20 miljard euro per jaar. Om dit alles mogelijk te maken, heeft de Commissie een wetgevend kader voor AI ontwikkeld, een manier om technologische ontwikkelingen en infrastructuur te ondersteunen en een plan om sectorspecifieke 'data spaces' te ontwikkelen, voor bijvoorbeeld de gezondheidszorg of de transportsector. De digitale strategie van de Commissie heeft evenwel nog een hele weg af te leggen. Ze zoekt nu naar feedback van het publiek en zal die input meenemen bij de verdere ontwikkeling van "vertrouwenwekkende AI" en van de data-economie. (Belga)

De digitale strategie waarvan commissarissen Didier Reynders, bevoegd voor Justitie, en Thierry Breton, bevoegd voor Interne Markt, gisteren al een tipje van de sluier lichtten, werd woensdag in detail gepresenteerd. Om te onderstrepen hoeveel belang de Commissie hecht aan digitale zaken, nam voorzitter Ursula von der Leyen zelf het woord. "Artificiële intelligentie kan verbazende dingen doen. We hebben het niet vaak genoeg over de manier waarop AI ons dagelijkse leven kan verbeteren", zei von der Leyen. "Denk aan het stellen van vroege kankerdiagnoses, of de inzet van robots bij precisie-operaties. De inzet van AI in de landbouw of bij de verwarming van gebouwen is zelfs nodig om onze doelstelling te helpen bereiken om de EU tegen 2050 klimaatneutraal te maken." De hoeveelheid data die wordt geproduceerd, en die volgens de Commissie te weinig wordt gebruikt, neemt razendsnel toe. Van 33 zettabytes (33 miljard terabytes) in 2018 tot naar schatting 175 zettabytes in 2025. "Artificiële intelligentie heeft alles te maken met data. Hoe meer data kunnen worden aangeboord, hoe slimmer de algoritmes worden", zei von der Leyen. "Daarom willen we betere toegang geven tot die data. Omdat ze nieuwe ideeën en innovaties mogelijk maken, moeten we ze kunnen aanboren." De Commissie-von der Leyen mikt op een eengemaakte markt waar data kunnen worden opgeslagen en gedeeld. Volgens von der Leyen veronderstelt de ontwikkeling van Europa tot de mondiale leider op het vlak van AI het komende decennium publieke en private investeringen voor een bedrag van 20 miljard euro per jaar. Om dit alles mogelijk te maken, heeft de Commissie een wetgevend kader voor AI ontwikkeld, een manier om technologische ontwikkelingen en infrastructuur te ondersteunen en een plan om sectorspecifieke 'data spaces' te ontwikkelen, voor bijvoorbeeld de gezondheidszorg of de transportsector. De digitale strategie van de Commissie heeft evenwel nog een hele weg af te leggen. Ze zoekt nu naar feedback van het publiek en zal die input meenemen bij de verdere ontwikkeling van "vertrouwenwekkende AI" en van de data-economie. (Belga)