"De maatregelen die ingevoerd zijn om de verspreiding van het virus te vertragen, hebben ook het transport vertraagd, en soms zelfs verlamd. Dit vertraagt de levering van goederen en kan tekorten veroorzaken. We moeten de belangrijkste verkeersassen in de Europese Unie deblokkeren", zo verklaarde voorzitter Ursula von der Leyen in een videoboodschap. Na overleg met de lidstaten publiceerde de Commissie richtsnoeren over de invoering van 'green lanes' op de grootste verkeersassen. Daar zou de wachttijd aan de grens niet meer dan een kwartier in beslag mogen nemen. "Het voorbije weekend zagen we grensovergangen met files van meer dan 40 kilometer. Dat komt neer op een wachttijd van 18 uur. Dit moet stoppen", betoogde von der Leyen. De 'green lanes' moeten volgens von der Leyen geopend zijn voor vrachtwagens met alle soorten goederen. De Commissievoorzitter roept regeringen ook op om eventuele beperkingen op transportvervoer in het weekend en 's nachts op te schorten en het papierwerk voor chauffeurs te verminderen, zodat ze sneller grenzen kunnen oversteken. Medische screenings aan de grenzen kunnen "nuttig" zijn, maar ze mogen het goederenverkeer niet tot stilstand brengen. "De strijd tegen het virus zal lang duren, maar de kracht en middelen om dit gevecht te winnen zal van onze grote eenheidsmarkt komen", betoogde von der Leyen. België sloot zich vrijdagmiddag aan bij de groep van EU-lidstaten die tijdelijke grenscontroles heeft ingevoerd. Inmiddels hebben 12 van de 27 lidstaten stappen in die richting gezet. Daarbij komen ook Noorwegen en Zwitserland. Zij zijn geen EU-lidstaten, maar maken wel deel uit van de Schengenzone. Binnen de Schengenzone zijn personencontroles aan de binnengrenzen opgeheven, maar landen kunnen beslissen om opnieuw controles in te voeren als de openbare orde of veiligheid in het gedrang komen. Die controles moeten wel tijdelijk en proportioneel zijn. De maatregelen hadden de voorbije weken wel grote impact op het goederenverkeer. De transportbedrijven in België klagen bijvoorbeeld over de vele documenten die ze momenteel moeten invullen om met hun vrachtwagens de grens over te rijden. Vooral richting Frankrijk stelt dat probleem zich, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra. (Belga)

"De maatregelen die ingevoerd zijn om de verspreiding van het virus te vertragen, hebben ook het transport vertraagd, en soms zelfs verlamd. Dit vertraagt de levering van goederen en kan tekorten veroorzaken. We moeten de belangrijkste verkeersassen in de Europese Unie deblokkeren", zo verklaarde voorzitter Ursula von der Leyen in een videoboodschap. Na overleg met de lidstaten publiceerde de Commissie richtsnoeren over de invoering van 'green lanes' op de grootste verkeersassen. Daar zou de wachttijd aan de grens niet meer dan een kwartier in beslag mogen nemen. "Het voorbije weekend zagen we grensovergangen met files van meer dan 40 kilometer. Dat komt neer op een wachttijd van 18 uur. Dit moet stoppen", betoogde von der Leyen. De 'green lanes' moeten volgens von der Leyen geopend zijn voor vrachtwagens met alle soorten goederen. De Commissievoorzitter roept regeringen ook op om eventuele beperkingen op transportvervoer in het weekend en 's nachts op te schorten en het papierwerk voor chauffeurs te verminderen, zodat ze sneller grenzen kunnen oversteken. Medische screenings aan de grenzen kunnen "nuttig" zijn, maar ze mogen het goederenverkeer niet tot stilstand brengen. "De strijd tegen het virus zal lang duren, maar de kracht en middelen om dit gevecht te winnen zal van onze grote eenheidsmarkt komen", betoogde von der Leyen. België sloot zich vrijdagmiddag aan bij de groep van EU-lidstaten die tijdelijke grenscontroles heeft ingevoerd. Inmiddels hebben 12 van de 27 lidstaten stappen in die richting gezet. Daarbij komen ook Noorwegen en Zwitserland. Zij zijn geen EU-lidstaten, maar maken wel deel uit van de Schengenzone. Binnen de Schengenzone zijn personencontroles aan de binnengrenzen opgeheven, maar landen kunnen beslissen om opnieuw controles in te voeren als de openbare orde of veiligheid in het gedrang komen. Die controles moeten wel tijdelijk en proportioneel zijn. De maatregelen hadden de voorbije weken wel grote impact op het goederenverkeer. De transportbedrijven in België klagen bijvoorbeeld over de vele documenten die ze momenteel moeten invullen om met hun vrachtwagens de grens over te rijden. Vooral richting Frankrijk stelt dat probleem zich, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra. (Belga)