Voor de koepel van luchtvaartmaatschappijen werkt een kerosinetaks net "contraproductief" om de emissiedoelstellingen te behalen. Het beleid moet voor de sector eerder met incentives komen voor duurzame brandstof en de modernisering van de luchtverkeersleiding. "De luchtvaart heeft zich geëngageerd voor de 'decarbonisering' van de sector. We hebben geen overtuigende of strafmaatregelen nodig zoals een belasting nodig voor deze verandering." Een belasting komt voor de sector neer op geld dat niet besteed kan worden aan investeringen in emissiereductie, bijvoorbeeld door de vloot te vernieuwen of via nieuwe technologie. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM stelt het in een reactie scherper: "De kerosinetaks zal mogelijk leiden tot een averechts effect van omvliegen en extra uitstoot." KLM pleit voor het gebruik van duurzame brandstof en een eengemaakt luchtruim als maatregelen om de uitstoot naar beneden te halen en de luchtvaartsector verder te verduurzamen. Airlines for Europe (A4E), dat verschillende grote Europese luchtvaartmaatschappijen verenigt, voegt eraan toe dat het nieuwe klimaatbeleid toekomstige investeringen voor het reduceren van de CO2-uitstoot moet ondersteunen. Daarbij is een gelijk speelveld van belang. ACI Europe, de belangengroep van de luchthavens, benadrukt tot slot dat een nauwere samenwerking nodig is tussen beleidsmakers, regulatoren en de luchtvaartsector. (Belga)

Voor de koepel van luchtvaartmaatschappijen werkt een kerosinetaks net "contraproductief" om de emissiedoelstellingen te behalen. Het beleid moet voor de sector eerder met incentives komen voor duurzame brandstof en de modernisering van de luchtverkeersleiding. "De luchtvaart heeft zich geëngageerd voor de 'decarbonisering' van de sector. We hebben geen overtuigende of strafmaatregelen nodig zoals een belasting nodig voor deze verandering." Een belasting komt voor de sector neer op geld dat niet besteed kan worden aan investeringen in emissiereductie, bijvoorbeeld door de vloot te vernieuwen of via nieuwe technologie. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM stelt het in een reactie scherper: "De kerosinetaks zal mogelijk leiden tot een averechts effect van omvliegen en extra uitstoot." KLM pleit voor het gebruik van duurzame brandstof en een eengemaakt luchtruim als maatregelen om de uitstoot naar beneden te halen en de luchtvaartsector verder te verduurzamen. Airlines for Europe (A4E), dat verschillende grote Europese luchtvaartmaatschappijen verenigt, voegt eraan toe dat het nieuwe klimaatbeleid toekomstige investeringen voor het reduceren van de CO2-uitstoot moet ondersteunen. Daarbij is een gelijk speelveld van belang. ACI Europe, de belangengroep van de luchthavens, benadrukt tot slot dat een nauwere samenwerking nodig is tussen beleidsmakers, regulatoren en de luchtvaartsector. (Belga)