"Een producent mag geen manipulerend apparaat installeren dat de prestaties van het uitstootcontrolesysteem systematisch verbetert tijdens goedkeuringsprocedures en aldus de goedkeuring van het voertuig behalen. Het feit dat dit helpt om de veroudering of verstopping van de motor te voorkomen, kan de aanwezigheid van zo'n apparaat niet rechtvaardigen", stelt het Hof. Het Hof boog zich over een prejudiciële vraag uit Frankrijk. In de persmededeling wordt de naam van de autobouwer niet genoemd, maar een bron die vertrouwd is met het dossier bevestigt dat het gaat om Volkswagen. Een mogelijke aanklacht tegen de Duitse autobouwer en drie Franse constructeurs was opgeschort in afwachting van de beslissing van het Europese Hof. "Het Hof heeft geoordeeld dat software die de werking van de uitlaatgasrecirculatiesystemen verandert manipulatievoorzieningen zijn die erop gericht zijn de goedkeuringstesten te bedotten", reageert advocaat Charles Constantin-Vallet, die optreedt namens Franse gedupeerden. "Deze beslissing opent in Europa de weg naar schadevergoeding voor alle klanten die bedrogen zijn door de autobouwers, in de eerste plaats Volkswagen", zegt hij. Volkswagen erkende in de herfst van 2015 dat het bedrijf 11 miljoen dieselwagens had uitgerust met software die de resultaten van uitstoottests vervalste. De reële uitstoot van de wagens lag soms tot veertig keer hoger dan de toegelaten normen. Het schandaal kostte de Duitse autobouwer wereldwijd al 30 miljard euro. (Belga)
nieuws
Europees Hof bevestigt verbod op sjoemelsoftware
(Belga) De Europese wetgeving verbiedt autobouwers om hun wagens uit te rusten met apparaten die de uitstoot systematisch verminderen tijdens goedkeuringsprocedures. Dat geldt ook voor apparaten die de veroudering of verstopping van de motor helpen tegengaan, zo stelt het Europese Hof donderdag.

"Een producent mag geen manipulerend apparaat installeren dat de prestaties van het uitstootcontrolesysteem systematisch verbetert tijdens goedkeuringsprocedures en aldus de goedkeuring van het voertuig behalen. Het feit dat dit helpt om de veroudering of verstopping van de motor te voorkomen, kan de aanwezigheid van zo'n apparaat niet rechtvaardigen", stelt het Hof. Het Hof boog zich over een prejudiciële vraag uit Frankrijk. In de persmededeling wordt de naam van de autobouwer niet genoemd, maar een bron die vertrouwd is met het dossier bevestigt dat het gaat om Volkswagen. Een mogelijke aanklacht tegen de Duitse autobouwer en drie Franse constructeurs was opgeschort in afwachting van de beslissing van het Europese Hof. "Het Hof heeft geoordeeld dat software die de werking van de uitlaatgasrecirculatiesystemen verandert manipulatievoorzieningen zijn die erop gericht zijn de goedkeuringstesten te bedotten", reageert advocaat Charles Constantin-Vallet, die optreedt namens Franse gedupeerden. "Deze beslissing opent in Europa de weg naar schadevergoeding voor alle klanten die bedrogen zijn door de autobouwers, in de eerste plaats Volkswagen", zegt hij. Volkswagen erkende in de herfst van 2015 dat het bedrijf 11 miljoen dieselwagens had uitgerust met software die de resultaten van uitstoottests vervalste. De reële uitstoot van de wagens lag soms tot veertig keer hoger dan de toegelaten normen. Het schandaal kostte de Duitse autobouwer wereldwijd al 30 miljard euro. (Belga)