Volgens de transportvakbonden zou Kallas van plan zijn de sleutelen aan de cabotageregels. Die stellen dat een buitenlandse chauffeur die er een internationaal transport heeft opzitten binnen de zeven dagen na dat transport maximaal drie binnenlandse transporten mag verzorgen in een andere EU-lidstaat. De bonden vrezen dat Kallas die beperkingen helemaal wil afschaffen. "Er komt geen big bang", reageert zijn woordvoerster dinsdag. De commissaris is weliswaar van mening dat de beperkingen te groot zijn, maar hij beseft naar eigen zeggen dat het dossier nog niet rijp is voor ambitieuze veranderingen. "Het is duidelijk dat de cabotageregels op lange termijn moeten evolueren, maar dat moet op een correcte manier gebeuren en in samenspraak met alle betrokken partijen. Het gaat om een complex en tijdrovend proces", zegt Kallas' woordvoerster. In de herfst wil de Commissie weliswaar minder ambitieuze hervormingen voorstellen. Op de details wilde de woordvoerster dinsdag niet ingaan, maar sommige aspecten zouden aan de grieven van de chauffeurs tegemoetkomen. (Belga)

Volgens de transportvakbonden zou Kallas van plan zijn de sleutelen aan de cabotageregels. Die stellen dat een buitenlandse chauffeur die er een internationaal transport heeft opzitten binnen de zeven dagen na dat transport maximaal drie binnenlandse transporten mag verzorgen in een andere EU-lidstaat. De bonden vrezen dat Kallas die beperkingen helemaal wil afschaffen. "Er komt geen big bang", reageert zijn woordvoerster dinsdag. De commissaris is weliswaar van mening dat de beperkingen te groot zijn, maar hij beseft naar eigen zeggen dat het dossier nog niet rijp is voor ambitieuze veranderingen. "Het is duidelijk dat de cabotageregels op lange termijn moeten evolueren, maar dat moet op een correcte manier gebeuren en in samenspraak met alle betrokken partijen. Het gaat om een complex en tijdrovend proces", zegt Kallas' woordvoerster. In de herfst wil de Commissie weliswaar minder ambitieuze hervormingen voorstellen. Op de details wilde de woordvoerster dinsdag niet ingaan, maar sommige aspecten zouden aan de grieven van de chauffeurs tegemoetkomen. (Belga)