Volgens Le Soir is het de eerste keer dat de EIB, het instituut voor langetermijnfinanciering van de EU, de NMBS geld leent. Bovendien gaat het gezien het hoge bedrag om een "groot dossier", zo valt te horen bij de bank zelf. De lening heeft een looptijd van 25 jaar. De rentevoet wordt bepaald bij de uitbetaling, maar een lening bij de EIB is in principe erg voordelig. De 445 nieuwe rijtuigen kosten in totaal 1,3 miljard euro. De rijtuigen werden eind 2015 besteld bij het consortium Bombardier-Alstom. Ze zullen gebouwd worden bij Bombardier in Brugge. De NMBS verwacht de eerste levering in september 2018, de hele bestelling moet tegen 2021 rond zijn. Sinds 2012 is het bedrag dat de Europese Investeringsbank aan projecten in ons land heeft geleend, bijna verdubbeld, zo merkt Le Soir nog op. In 2016 investeerde de bank 2,28 miljard euro in ons land. De laatste 5 jaar gaat het om een totaal van meer dan 9 miljard euro, ongeveer 30 procent van het totale investeringsbedrag. (Belga)

Volgens Le Soir is het de eerste keer dat de EIB, het instituut voor langetermijnfinanciering van de EU, de NMBS geld leent. Bovendien gaat het gezien het hoge bedrag om een "groot dossier", zo valt te horen bij de bank zelf. De lening heeft een looptijd van 25 jaar. De rentevoet wordt bepaald bij de uitbetaling, maar een lening bij de EIB is in principe erg voordelig. De 445 nieuwe rijtuigen kosten in totaal 1,3 miljard euro. De rijtuigen werden eind 2015 besteld bij het consortium Bombardier-Alstom. Ze zullen gebouwd worden bij Bombardier in Brugge. De NMBS verwacht de eerste levering in september 2018, de hele bestelling moet tegen 2021 rond zijn. Sinds 2012 is het bedrag dat de Europese Investeringsbank aan projecten in ons land heeft geleend, bijna verdubbeld, zo merkt Le Soir nog op. In 2016 investeerde de bank 2,28 miljard euro in ons land. De laatste 5 jaar gaat het om een totaal van meer dan 9 miljard euro, ongeveer 30 procent van het totale investeringsbedrag. (Belga)