Het debat over de veiligheidsscanners dook de voorbije jaren al vaker op in Europa. Nadat een terrorist eind 2009 probeerde een vliegtuig uit Amsterdam op te blazen met explosieven in zijn ondergoed, zijn enkele lidstaten met de eerste tests gestart. Dat heeft al snel geleid tot een lappendeken aan nationale normen en procedures. Met het nieuwe Europese kader komt daar nu een duidelijke lijn in, die ook de rechten van de passagiers moet helpen verzekeren. Zo mogen de scanners de beelden niet opslaan, kopiëren of printen, moet de menselijke controleur op een afzonderlijke locatie zitten en mag het op geen enkele wijze de gezondheid van de passagiers in het gedrang brengen. Bovendien behouden zij steeds het recht om niet door de scanner te gaan en dus te kiezen voor een andere soort van controle. "Veiligheidsscanners zijn een waardevol alternatief voor de bestaande screenings en zeer efficiënt in het opsporen van metalen en niet-metale objecten", reageert bevoegd eurocommissaris Siim Kallas. "het blijft wel de keuze van elke lidstaat en luchthaven zelf om te beslissen om er al dan niet mee aan de slag te gaan." (JDH)

Het debat over de veiligheidsscanners dook de voorbije jaren al vaker op in Europa. Nadat een terrorist eind 2009 probeerde een vliegtuig uit Amsterdam op te blazen met explosieven in zijn ondergoed, zijn enkele lidstaten met de eerste tests gestart. Dat heeft al snel geleid tot een lappendeken aan nationale normen en procedures. Met het nieuwe Europese kader komt daar nu een duidelijke lijn in, die ook de rechten van de passagiers moet helpen verzekeren. Zo mogen de scanners de beelden niet opslaan, kopiëren of printen, moet de menselijke controleur op een afzonderlijke locatie zitten en mag het op geen enkele wijze de gezondheid van de passagiers in het gedrang brengen. Bovendien behouden zij steeds het recht om niet door de scanner te gaan en dus te kiezen voor een andere soort van controle. "Veiligheidsscanners zijn een waardevol alternatief voor de bestaande screenings en zeer efficiënt in het opsporen van metalen en niet-metale objecten", reageert bevoegd eurocommissaris Siim Kallas. "het blijft wel de keuze van elke lidstaat en luchthaven zelf om te beslissen om er al dan niet mee aan de slag te gaan." (JDH)