Er waren 13 meer seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen dan in 2020 (toen: 59). De toename heeft volgens Infrabel deels te maken met de coronacrisis. In 2020 legden alle treinen samen immers minder kilometers af - denk bijvoorbeeld aan de "treindienst van nationaal belang", een beperkt aanbod dat toen een tijd gold -, waardoor de kans dat een trein door het rood reed verhoudingsgewijs ook kleiner was. In 2019 reden er 85 treinen door het rood. De seinvoorbijrijdingen leidden vorig jaar niet tot ongevallen en er vielen dus ook geen slachtoffers. "Positief is dat het aantal potentieel gevaarlijke situaties is gedaald", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Want niet elke keer dat een trein voorbij een rood sein rijdt, ontstaat er meteen een gevaarlijke situatie. Dat gebeurt pas als die trein daarbij bijvoorbeeld een ander spoor kruist. Vorig jaar werd bij 18 van de 72 seinvoorbijrijdingen zo'n gevaarlijk punt overschreden, of in 25 procent van de gevallen. "Dat is het laagste niveau ooit", aldus Petit. In 2020 ging het om 33 procent. Die verbetering is volgens de spoorinfrastructuurbeheerder te danken aan de implementatie van veiligheidssystemen zoals TBL1+ en ETCS. (Belga)

Er waren 13 meer seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen dan in 2020 (toen: 59). De toename heeft volgens Infrabel deels te maken met de coronacrisis. In 2020 legden alle treinen samen immers minder kilometers af - denk bijvoorbeeld aan de "treindienst van nationaal belang", een beperkt aanbod dat toen een tijd gold -, waardoor de kans dat een trein door het rood reed verhoudingsgewijs ook kleiner was. In 2019 reden er 85 treinen door het rood. De seinvoorbijrijdingen leidden vorig jaar niet tot ongevallen en er vielen dus ook geen slachtoffers. "Positief is dat het aantal potentieel gevaarlijke situaties is gedaald", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Want niet elke keer dat een trein voorbij een rood sein rijdt, ontstaat er meteen een gevaarlijke situatie. Dat gebeurt pas als die trein daarbij bijvoorbeeld een ander spoor kruist. Vorig jaar werd bij 18 van de 72 seinvoorbijrijdingen zo'n gevaarlijk punt overschreden, of in 25 procent van de gevallen. "Dat is het laagste niveau ooit", aldus Petit. In 2020 ging het om 33 procent. Die verbetering is volgens de spoorinfrastructuurbeheerder te danken aan de implementatie van veiligheidssystemen zoals TBL1+ en ETCS. (Belga)