Elia en Natuurpunt werken al langer samen rond de problematiek van vogelsterfte door hoogspanningslijnen. In 2012 bracht een studie aan het licht waar het risico op aanvliegingen het grootst is en Elia werd bereid gevonden om in die zones geleidelijk aan het plaatsen van bakens uit te rollen. Eerder werden er al bakens geplaatst in Oudenaarde, tussen Zeebrugge en Dudzele en in Awirs. In Oudenaarde zou het aantal aanvliegingen al met 97 procent zijn gedaald. Nu is de 4,5 kilometer lange 150kV-lijn tussen Zandvliet en Merksem in Antwerpen aan de beurt, eveneens een risicogebied. Er worden bakens op de aardingskabel (de bovenste kabel) en op de geleiders geplaatst tijdens onderhoudswerken die sowieso al gepland waren. In februari zouden alle bakens aangebracht moeten zijn. "Uit onze tellingen blijkt dat heel wat vogels slachtoffer zijn van aanvliegingen met hoogspanningsleidingen", zegt Kristijn Swinnen van Natuurpunt. "Maar evenzeer blijkt dat vogelkrullen het aantal incidenten drastisch kan verlagen, vooral op specifieke plaatsen waar veel passage van vogels is, de zogenaamde 'zwarte lijnen'. Wij staan dus achter het initiatief van Elia om die 'zwarte lijnen' maximaal te bebakenen." (Belga)

Elia en Natuurpunt werken al langer samen rond de problematiek van vogelsterfte door hoogspanningslijnen. In 2012 bracht een studie aan het licht waar het risico op aanvliegingen het grootst is en Elia werd bereid gevonden om in die zones geleidelijk aan het plaatsen van bakens uit te rollen. Eerder werden er al bakens geplaatst in Oudenaarde, tussen Zeebrugge en Dudzele en in Awirs. In Oudenaarde zou het aantal aanvliegingen al met 97 procent zijn gedaald. Nu is de 4,5 kilometer lange 150kV-lijn tussen Zandvliet en Merksem in Antwerpen aan de beurt, eveneens een risicogebied. Er worden bakens op de aardingskabel (de bovenste kabel) en op de geleiders geplaatst tijdens onderhoudswerken die sowieso al gepland waren. In februari zouden alle bakens aangebracht moeten zijn. "Uit onze tellingen blijkt dat heel wat vogels slachtoffer zijn van aanvliegingen met hoogspanningsleidingen", zegt Kristijn Swinnen van Natuurpunt. "Maar evenzeer blijkt dat vogelkrullen het aantal incidenten drastisch kan verlagen, vooral op specifieke plaatsen waar veel passage van vogels is, de zogenaamde 'zwarte lijnen'. Wij staan dus achter het initiatief van Elia om die 'zwarte lijnen' maximaal te bebakenen." (Belga)