Hyundai, dat eerder Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) al zag uitvallen, heeft met Dani Sordo (Hyundai i20 Coupé WRC) toch nog een rijder op het podium. De Spanjaard eindigt tweede in Portugal op 28,3 seconden van Evans. De derde plaats is voor Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC), die aan de leiding blijft in de WK-tussenstand, maar teamgenoot Elfyn Evans ziet naderen tot 2 punten. De eerste gravelrally van het seizoen kende een tumultueus wedstrijdverloop. De nieuwe onverhard banden van Pirelli en de strenge regels betreffende het gebruik van banden hebben daar een groot aandeel in. De beste bandenkeuze voor het Portugese gravel waren de zachte rubbers, maar die zijn beperkt tot slechts twee setjes van vier banden. En dus was het zoeken naar de juiste combinatie van rubbers. Hyundai greep op vrijdag de macht en was op weg naar een volledig podium tot Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe tijdens de zesde rit verrast werden door een te optimistische nota. Neuville probeerde nog te corrigeren, gleed tegen een boomstronk waarna het rechterachterwiel afbrak en de Belg moest opgeven. Met Tänak en Sordo had Hyundai nog twee rijders bovenaan de stand, maar toen Tänak in de veertiende rit eveneens rechts achteraan een wiel afbrak, viel ook hij bovenaan weg en kreeg Elfyn Evans de leiderspositie in de schoot geworpen. Na zijn opgave in de Monte Carlo is deze opgave al de tweede voor Tänak, die dit seizoen de beste was in de Arctic Rally. Op de slotdag begon de Eflyn Evans met twee snelste tijden en bouwde hij zijn voorsprong gestaag verder uit. Na twee tweede plaatsen in Kroatië en de Monte Carlo wint Evans nu zijn eerste wedstrijd van het seizoen en klimt hij naar de tweede plaats in de WK-tussenstand op 2 punten van leider Ogier. De voorbije zes jaar wonnen zes verschillende rijders deze rally. Het zegt alles over de moeilijkheidsgraad en het verraderlijke karakter van deze rally. De Fransman beleefde vrijdag een baaldag toen hij als eerste van start moest gaan en het parcours moest schoonvegen voor de andere rijders. De frustraties van de Fransman op vrijdag maakten plaats voor tevredenheid op zaterdag en zondag. Ogier ziet Evans naderen in de WK-tussenstand maar neemt wel afstand van de concurrentie. Thierry Neuville zakt van de tweede naar de derde plaats op 22 punten van Ogier. De Belg eindigde tweede in de powerstage die gewonnen werd door Tänak, en pakte daar alsnog vier punten, een schrale troost na een dramatisch weekend voor hem en zijn team. Zo goed het er op vrijdag uitzag voor het Zuid-Koreaanse team, zo slecht eindigt hun wedstrijd. In de WK-tussenstand bij de constructeurs loopt Toyota verder weg en bedraagt de kloof na vier wedstrijden al 37 punten. Katsuta Takamoto (Toyota Yaris WRC) eindigde als vierde, zijn beste resultaat ooit in een WK-rally. Gus Greensmith (Ford Fiesta WRC) eindigde als vijfde, een evenaring van zijn beste resultaat in een WK-rally. Adrien Fourmaux en Renaud Jamoul (Ford Fiesta WRC) mochten na hun schitterend debuut met de Ford Fiesta WRC in Kroatië nu ook de WRC voorrijden op gravel. En opnieuw ontgoochelde het duo niet. Fourmaux - Jamoul hadden aanvankelijk wat tijd nodig om met hun nieuwe wagen te wennen aan de verraderlijke gravelwegen, maar maakte heel wat progressie gedurende de wedstrijd en eindigden uiteindelijk als zesde. De volgende WK-rally komt er snel aan. Van Portugal gaat het richting Sardinië waar de vijfde manche van start gaat op donderdag 3 juni. (Belga)

Hyundai, dat eerder Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) al zag uitvallen, heeft met Dani Sordo (Hyundai i20 Coupé WRC) toch nog een rijder op het podium. De Spanjaard eindigt tweede in Portugal op 28,3 seconden van Evans. De derde plaats is voor Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC), die aan de leiding blijft in de WK-tussenstand, maar teamgenoot Elfyn Evans ziet naderen tot 2 punten. De eerste gravelrally van het seizoen kende een tumultueus wedstrijdverloop. De nieuwe onverhard banden van Pirelli en de strenge regels betreffende het gebruik van banden hebben daar een groot aandeel in. De beste bandenkeuze voor het Portugese gravel waren de zachte rubbers, maar die zijn beperkt tot slechts twee setjes van vier banden. En dus was het zoeken naar de juiste combinatie van rubbers. Hyundai greep op vrijdag de macht en was op weg naar een volledig podium tot Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe tijdens de zesde rit verrast werden door een te optimistische nota. Neuville probeerde nog te corrigeren, gleed tegen een boomstronk waarna het rechterachterwiel afbrak en de Belg moest opgeven. Met Tänak en Sordo had Hyundai nog twee rijders bovenaan de stand, maar toen Tänak in de veertiende rit eveneens rechts achteraan een wiel afbrak, viel ook hij bovenaan weg en kreeg Elfyn Evans de leiderspositie in de schoot geworpen. Na zijn opgave in de Monte Carlo is deze opgave al de tweede voor Tänak, die dit seizoen de beste was in de Arctic Rally. Op de slotdag begon de Eflyn Evans met twee snelste tijden en bouwde hij zijn voorsprong gestaag verder uit. Na twee tweede plaatsen in Kroatië en de Monte Carlo wint Evans nu zijn eerste wedstrijd van het seizoen en klimt hij naar de tweede plaats in de WK-tussenstand op 2 punten van leider Ogier. De voorbije zes jaar wonnen zes verschillende rijders deze rally. Het zegt alles over de moeilijkheidsgraad en het verraderlijke karakter van deze rally. De Fransman beleefde vrijdag een baaldag toen hij als eerste van start moest gaan en het parcours moest schoonvegen voor de andere rijders. De frustraties van de Fransman op vrijdag maakten plaats voor tevredenheid op zaterdag en zondag. Ogier ziet Evans naderen in de WK-tussenstand maar neemt wel afstand van de concurrentie. Thierry Neuville zakt van de tweede naar de derde plaats op 22 punten van Ogier. De Belg eindigde tweede in de powerstage die gewonnen werd door Tänak, en pakte daar alsnog vier punten, een schrale troost na een dramatisch weekend voor hem en zijn team. Zo goed het er op vrijdag uitzag voor het Zuid-Koreaanse team, zo slecht eindigt hun wedstrijd. In de WK-tussenstand bij de constructeurs loopt Toyota verder weg en bedraagt de kloof na vier wedstrijden al 37 punten. Katsuta Takamoto (Toyota Yaris WRC) eindigde als vierde, zijn beste resultaat ooit in een WK-rally. Gus Greensmith (Ford Fiesta WRC) eindigde als vijfde, een evenaring van zijn beste resultaat in een WK-rally. Adrien Fourmaux en Renaud Jamoul (Ford Fiesta WRC) mochten na hun schitterend debuut met de Ford Fiesta WRC in Kroatië nu ook de WRC voorrijden op gravel. En opnieuw ontgoochelde het duo niet. Fourmaux - Jamoul hadden aanvankelijk wat tijd nodig om met hun nieuwe wagen te wennen aan de verraderlijke gravelwegen, maar maakte heel wat progressie gedurende de wedstrijd en eindigden uiteindelijk als zesde. De volgende WK-rally komt er snel aan. Van Portugal gaat het richting Sardinië waar de vijfde manche van start gaat op donderdag 3 juni. (Belga)