Een kleine vierduizend kilometer langs de befaamde Route 66 in zestig dagen. Dat is de vuurdoop die Belgisch ingenieur Michel Voros (53) voor zijn zelfgemaakte elektrische fiets in petto heeft.
...

Een kleine vierduizend kilometer langs de befaamde Route 66 in zestig dagen. Dat is de vuurdoop die Belgisch ingenieur Michel Voros (53) voor zijn zelfgemaakte elektrische fiets in petto heeft.De ingenieur wil deze herfst met zijn creatie acht Amerikaanse staten doorkruisen en daarbij 45 steden aandoen. Maar zo'n elektrische fiets heeft natuurlijk stroom nodig, en dat is niet evident op een snelweg omgeven door uitgestrekte vlaktes. De oplossing: een aanhangwagen met zonnepanelen.Het is niet zomaar een uit de hand gelopen project, maar de 'next step' richting een nieuwe manier van rijden op hernieuwbare energie, zegt Voros. Hij bouwde namelijk de eerste elektrische fiets op zonne-energie die zonder batterij rijdt en bovendien 32 kilometer per uur haalt. Eerder ontwikkelde systemen kunnen wel al een batterij opladen met zonne-energie om er vervolgens een fiets mee aan te drijven, maar 'rechtstreeks rijden op zonne-energie, zonder een batterij ertussen, is voorlopig uniek', zegt Voros.Om dat te realiseren, gebruikt de ingenieur drie vierkante meter aan zonnepanelen die hij achter de fiets heeft gehangen. De panelen leveren samen 600 watt op, wat met een verlies van ongeveer 100 watt net genoeg is om de fiets te laten rijden zonder batterij.Het idee voor de fiets kwam er toen Voros besloot om de Route 66 af te leggen met een onconventioneel vervoersmiddel om de Willie Dixon Foundation te steunen. Die organisatie ondersteunt bluesmuzikanten. Gezien de afstand - 3940 km - was een gewone fiets geen optie voor Voros. Een elektrische fiets kon wel, 'maar de autonomie ervan is toch wel zeer beperkt als je 100 kilometer per dag wil afleggen. Geen enkel voertuig kon dat verwezenlijken, dus heb ik zelf iets moeten bouwen', aldus Voros.Vele berekeningen, schetsen en drie prototypes later, zag Voros' fiets op zonne-energie het levenslicht. Een eerste prototype bouwde hij met een bestaande fiets en een aanhangwagen om kano's te vervoeren.In een tweede fase bouwde hij die fiets helemaal na in aluminium. De fiets die hij zal gebruiken, is gemaakt van koolstofvezel, een materiaal dat zowel heel licht al sterk is. Zo werd de fiets vijftien kilo lichter dan het vorige prototype. Dat verwezenlijkte Voros allemaal in drie jaar tijd, vanuit de garage van vrienden in Orlando.Het resultaat is een unieke elektrische fiets met zes zonnepanelen, aangestuurd door een hoogtechnologische computer die hem in staat zal stellen om zestig dagen lang te reizen op zonne-energie.Ondanks het succes van zijn project, noemt Voros zichzelf dan ook een amateur. Van beroep is hij ingenieur telecommunicatie voor radio en televisie. 'Als wetenschapper leer ik graag bij over technologie. Ik werk bijvoorbeeld ook als vrijwilliger bij het Euro Space Center aan de trackingsystemen', vertelt hij.Voros zal in oktober met zijn fiets via de befaamde Route 66 helemaal van Chicago naar Santa Monica in Californië rijden, op zonne-energie 'en natuurlijk ook wat spierkracht'. Voor het geval dat de zon niet schijnt, heeft hij wel een batterij ingebouwd. Die batterij, een zogenaamde lithium-polymeer-accu, is meteen ook de reden waarom Voros zijn prototype in de Verenigde Staten moest bouwen: zulke batterijen mogen om veiligheidsredenen niet op het vliegtuig.'We bevinden ons op een keerpunt in de huidige technologie', zegt Voros. 'Ik hoop dat we binnenkort in staat zullen zijn om ons op een nieuwe, ecologische manier te verplaatsen, uitsluitend gebruikmakend van natuurlijke energiebronnen, om zo meer zorg te dragen voor onze planeet.'Voorlopig is het nog wel even wachten op de verdere ontwikkeling van die technologie. De fiets heeft nu drie vierkante meter aan zonnepanelen nodig. Niet erg handig om je pakweg in de stad te verplaatsen, beseft Voros. 'Op dit ogenblik is het onmogelijk om de fiets compacter te bouwen. Maar er is hoop: toen ik zes jaar geleden begon aan mijn project, leverde een paneel dat nu 100 watt oplevert, nog maar 15 watt op. Misschien halen we in de nabije toekomst uit dezelfde oppervlakte dus 200 of 300 watt.'